Aug 22, 2017

Kenapa Laki Bini Islam pun bercerai?

(Kenapa laki bini orang islam pun gadoh dan cerai berai, bukankah islam dah ajar penganutnya jadi baik?)

Tanya korang, jawapan aku:

Allah dah tahu sifat manusia, sebab tu dalam Islam ni hukum cerai adalah halal, sebab manusia memang akan ada sifat suka gadoh gaduh, tak puas hati sini sana, tak bersyukur, suka mengeluh dan sebagainya.

Bayangkan jika Islam letak hokum haram bercerai, maka meranalah mereka mereka yang ada masalah rumahtangga bila dapat pasangan kaki pukul, penyakit kelamin dan sebagainya. Nampak tak?

Jadi bila korang dah jadi orang islam, tak semestinya korang terus jadi baik, sebab islam, ni proses ajar manusia jadi ahli syurga, ajar manusia berubah KE ARAH YANG BENAR. manusia pulak ada macam macam tabiat dan perangai. Jadi Islam nak ajar ubah tabiat dan perangai ke tempat yang betul.

Contoh paling klasik, sebelum masuk Islam, Sayidina Umar merupakan seorang yang pemarah dan sangat memusuhi Islam. Namun, setelah beliau memeluk Islam, beliau masih bersifat dengan pemarah tetapi kemarahannya adalah untuk perkara-perkara yang dibenci Allah dan beliau sangat memusuhi musuh-musuh Islam.

Nampak tak?

Korang yang suka mengeluh dengan pasangan, sepatutnya ubah kepada mengeluh pada diri sendiri yang banyak dosa, macam tu, macam teori Sains belajar di sekolah dulu, tenaga tidak boleh dimusnahkan tetapi boleh berubah ke medium yang lain, lebih kurang begitulah.

Jadi kita semua masih dalam proses belajar jadi ahli syurga, belajar jadi baik, marah pada tempatnya, syukur pada tempatnya, mengeluh pada tempatnya, lebih kurang begitulah.

Jadi dalam bab laki bini selalu bergaduh walaupun orang Islam, tak payah cerita jauh,sama sama  Jemaah islam pun selalu bergaduh sampai ada bunuh membunuh. Rujuk PAS dan PAN, bergaduh buat parti lain, UMNO dan BERSATU, bergaduh jugak, masing masing islam tu, sebab manusia ni akan ada benda yang tak puas hati, berbeza pendapat, tuduh menuduh, perasan bagus dan sebagainya.

Itu belum cerita SYIAH kafirkan SUNNI, WAHABI kafirkan MAZHAB sampai perang bunuh membunuh.

Untuk atasi masalah ini, lepas perang dunia kedua, Maulana Ilyas kaji antara sebab orang islam suka bergaduh adalah kerana masing masing berdakwah guna kitab MASAIL, (kitab hokum hakam). MAsing masing tafsir Al quran dan Hadis tak selari lalu jatuh hokum kafir mengakfir, halal membunuh dan sebagainya.

Lalu Maulana Ilyas berharap umat islam dapat berdakwah guna kitab hadis FADHAIL (Kitab kelebihan amal) agar suasana kasih sayang lebih mudah terbentuk, tapi masalahnya kitab Kompilasi kelebihan amal belum wujud lepas perang dunia ke dua, Kitab yang ada bercampur antara KELEBIHAN dan HUKUM HAKAM.

Maka terpaksalah Sesesorang di lantik menulis kitab himpunan kelebihan amal dalam skala paling besar, lalu Maulana Zakariya pun menulis kitab tersebut. Maka akhirnya siaplah Kitab Fadail amal yang menjadi rujukan Jemaah Tabligh dalam berdakwah, dalam kitab tu ada kelebihan solat, kelebihan puasa, kelebihan Al quran, kelebihan zikir, kelebihan puasa, kelebihan haji, kelebihan selawat, kelebihan sedekah, kelebihan berdakwah dan macam macam lagi.

Kitab tu dengar cerita mendapat tempat kedua paling banyak di cetak selepas Al quran dan telah di alih Bahasa kepada lebih 200 bahasa.

Lalu tersebarlah Jemaah tabligh ke seluruh dunia bawak kitab Fadhail amal dan takde pun nak gaduh sesama mereka walau ada macam-macam mazhab, berbeza latar belakang keturunan dan bangsa serta kerjaya, tapi siap buat ijtimak kumpul manusia berjuta juta, takde gaduh. Nothing to hide.

Cuba rujuk Jemaah yang berdakwah guna hadis Masail (hukum hakam), memang boleh gaduh besar, seperti: siapa tak sokong Negara Islam, kapir!, wajib bunuh! Siapa tak nak buat hudud, kafir! Siapa buat bidaah-kafir! Darah mereka halal! Itu yang jadi perang sama islam, ISIS lah, Daeslah, Wahabilah, Parti sana kafirkan parti sinilah, dan macam macam, Nauzubilllah!

Note: Orang Tabligh tak abaikan kitab hokum hakam, mereka ada kelas tersendiri bersama maulana dan ustaz untuk pelajari semua hokum hakam, Cuma bila berdakwah, mereka akan guna kitab Fadhail kerana manusia suka kepada kelebihan, dan Allah tahu kehendak manusia, sebab tu dalam Al quran dan hadis banyak cerita kelebihan amal, rujuk sejarah, perintah solat, puasa, zakat dan haji turun pada fasa kedua dakwah di Madinah, di Mekkah Nabi berdakwah dengan kelebihan menjadi orang Islam. Kelebihan bersabar, kelebihan tolong menolong.

Jadi balik kepada kehidupan Laki Bini, yang saling gaduh sebab masing masing berdakwah sesama pasangan guna hadis Masail (hukum hakam), lalu bini tuntut hak: Saya tak wajib masak, takde dalam hadis, saya tak wajib kemas rumah, takde dalam hadis, itu ini begitu begini.

Eh! Si Laki pun apa kurangnya, bukak jugak hadis Masail (hukum hakam), Bini nak buat apa apa, kena mintak izin, nak keluar rumah, kena mintak izin, nak alihkan muka kat tempat tidur, kena mintak izin, bini tak boleh tolak hubungan seks walau atas punggung unta, lepas tu gaduh, sebab Laki marahkan bini tak amalkan hadis taat laki, dan bini marah laki sebab tak amalkan hadis layan bini. Pung pang pung pang gaduh, macam parti politik daa…

Kan elok jika korang ikut berdakwah macam Nabi, dakwah lemah lembut, dakwah dengan hikmah, jangan lupa dalam Al quran ada cerita kisah Nabi Musa yang disuruh berdakwah lemah lembut dengan Firaun yang mengaku Tuhan. Laki korang bukan jahat macam Firaun, bini korang bukan jahat macam Bini Abu Lahab, jadi tak perlu nak berdakwah dengan keras siap guna hadis Masail (hukum hakam) dan tulis dalam FB hak korang berdasarkan hadis tu. Lebih baik guna hadis Fadhail amal (kelebihan amalan),

Contoh: Bini yang buat air dapat pahala sekian sekian, laki yang beli hadiah dapat pahala sekian sekian, bini yang senyum pada laki dapat pahala sekian sekian, laki yang mencumbui bini dengan kasih sayang dapat pahala sekian sekian, Bini bila solat, puasa dan taat, akan masuk syurga melalui mana mana pintu, bini sakit beranak dan sabar, dapat pahala jihad, laki beri nafkah, diberikan pahala atas setiap suapan makan bini, orang islam sempurna bila berakhlak mulia dengan pasangannya, dan lain lain.

Hah! Baru aman damai, baru korang akan saling cinta mencintai dalam urusan mentaati perintah Allah, insyaAllah. Bab hadis Masail (hukum hakam), korang baca untuk diri sendiri amalkan, bukan baca untuk paksa orang lain amal, pelan pelan kayuh, dakwah dengan hikmah ini ibarat pukul ular dengan tongkat, yang mana ular mati tapi tongkat tak patah. Lain kali jika ular lain datang, masih ada tongkat untuk pukul lagi. Nampak?

Tapi bayangkan jika korang dakwah dengan keras, pukul ular sampai tongkat patah, datang ular lain, dah takde tongkat lagi untuk selamatkan diri, itu yang laki bini saling gaduh bila masing masing keras kepala sebab berdalil guna hadis Masail (hukum hakam). Adohai.

Cerita bab pukul ular, kami orang laki selalu dengar bini jerit mintak tolong bunuh bintanang masuk rumah, “abang, lipas!, abang, ada lebah terbang masuk rumah! Abang ada lipan dalam bilik air! Abang! kucing kurap masuk dapur! Abang! Cicak dekat cermin kereta! Abang, labah labah dekat ampaian tu!”

Hmmm, kami tahu orang perempuan lemah jiwanya bila berdepan dengan binatang kecil, kami pun pergi tolong mereka, bunuh lipan, penyet lipas, jauhkan labah-labah, sergah cicak! Halau lebah, dan pujuk kucing kurap keluar rumah, tapi kami takdepun nak update dalam FB bagitahu hak laki di zalimi sebab bunuh binatang ni takde dalam hadis ke apa ke bagai macam korang merungut penat masak dan kemas rumah! Apa ke jadah?

Kenapa kami tak komplen? Sebab kami tahu kelemahan dan kelebihan perempuan. Kami accept, redho dan pasrah, syukur dan sabar, ikhlas dan istiqamah (wah dah keluar sound arab) Jadi kepada orang perempuan, ambik tahulah kelebihan dan kekurangan laki korang, jangan komplen, dan berdakwahlah guna hadis Fadhail amal (kelebihan amalan), InsyaAllah hidup korang berumatangga akan lebih tenang dan bermakna.

Tambah sikit bab binatang tadi, sesungguhnya, dalam kubur dan dalam Neraka, dah takde lipas atau labah labah merayap, yang ada ular bisa dan serangga berbisa, menyeksa perempuan yang tak solat dan taat suaminya. Hah! Dah terguna hadis Masail (hukum hakam). Tengok nak marah lah tu!

Ok, hadis kena seksa dengan ular dalam kubur tu, aku baca untuk pesanan kepada diri aku sendiri, semoga aku dan korang semua selamat dari azab binatang bisa dalam kubur. Amin… Okey, dah penat membebel, Bini aku mintak tolong beli gas sebab dah habis, nak pergi pikul tong gas kejap.
Walaupun tukar dan pikul tong gas 14 kg ni takde dalam hadis, tapi kami orang laki tak komplen di FB macam korang orang perempuan kompen penat masak dan kemas rumah sebab kami orang laki lebih faham hal ehwal rumah tangga.

Buktinya, dunia ni ada Menteri Hal ehwal wanita, tapi takde Menteri Hal ehwal lelaki!
Woha!

Ps: Bila keinginan kita tak sama dengan pasangan, maka tegurlah pasangan masing masing dengan lemah lembut, guna hadis Fadhail amal (kelebihan amalan) dalam majlis Ijtamae(terbuka), dan hadis Masail (hukum hakam) dalam majlis Infradi(tertutup), InsyaAllah hidup korang berumatangga akan lebih tenang dan bermakna.

Penulis: Hamka Kereta Mayat


Ps2: Aku tak sehebat Maulana Zakaria, satu hati nanti aku harap ada ustaz yang layak dapat tulis buku kelebihan amal untuk kehidupan suami isteri yang patuh Syariah macam Maulana Zakaria, ada hadis dan syarah hadis yang boleh di baca macam taklim, sementera tunggu ustaz tu tulis, aku dah tulis 10 (sepuluh) buku kisah kehidupan laki bini, ada kisah masalah rumah tangga, masalah anak, masalah hantu, masalah dajjal, masalah gay, masalah isu semasa, dan lain-lain yang mana dalam cerita terselit hadis kelebihan amal dan sejarah islam yang boleh korang renung dan ambik iktibar, jangan kata abang kereta mayat tak payung!

Woha!


Aug 11, 2017

Menarik di Kuantan?

Korang pernah sampai Kuantan?

Jika tak pernah aku nak cerita sikit,

Lepas solat Subuh, boleh panjat bukit Panorama tengok matahari naik dari puncak awan, turun bukit, boleh masuk Lombong Bijih timah dalam bukit, eh? Ni dah sungai Lembing, jauh 40km dari Kuantan.

Okey, kembali ke Kuantan, lepas Subuh boleh sarapan pagi nasi lemak di restoran zaman, atau nak nasi kerabu pergi restoran Kemira, atau nak nasik minyak pergi Tanjung Api. lepas sarapan boleh jogging di Taman Gelora atau Taman Bandar IM, lepas tu lepak Zoo Mini dekat Telok Cempedak, boleh juga merentas jambatan kayu (sekarang dah plastik) sambil lepak tepi Pantai TC. Lagi bagus, dari Pantai TC panjat Bukit Pelindung sekali sekala apa salahnya.

Tengah hari boleh Lunch Dekat Restoran Mabiq, Ikan patin masak tempoyak, atau panggang, perghhh, lepas tu boleh lepak depan masjid Negeri tengok orang jual macam macam. Jangan lupa solat zohor. Bulan Puasa, padang sini penuh dengan orang ramai berbuka di bawah lembayung senja. Chewah…
Lepas solat zohor, Rasa nak mandi air terjun boleh pergi Sungai Panching. Rasa nak Mandi air kolam boleh pergi WaterPark Gambang. Nak tengok Zoo Safari pun ada sini.

Petang nak makan sotong , udang ketam celup tepung boleh ke restoran Poksu di Tanjung Lumpur, laksa, satar, keropok semua ada.

Jangan lupa solat asar, dan boleh juga lepak Tepi Pantai Sepat, tepi Pantai Beserah, Pantai Chendor, Pantai Cherating, kereta boleh parking betul betul tepi pantai. Angin petang yang redup, mandi air laut petang yang sejuk.. oh..

Malam sikit boleh pekena Ikan Bakar masak petai di Tanjung Lumpur, lepas tu rehat depan HTAA, ada banyak kedai, taman permainan, lokasi tepi sungai, nak main kasut roda pun boleh. Tengah malam boleh lepak mengeteh di Pantai TC, ada kedai makan, taman mainan kanak kanak di waktu malam, silap silap boleh ambil gambar dengan spiderman, batman, predator dan ultraman yang selalu berkeliaran di pantai TC

Akhir sekali paling best, dah mengantuk, boleh sewa Homestay Kuantan Hamka kereta Mayat di Taman Indera sempurna, masjid sini hari hari ada ceramah dari ustaz yang best best.

Whatsapp 0199117163 atau 0199227963 untuk tempahan, RM150 semalam.

Selamat datang ke Homestay Kuantan. Nak promosi Homestay Kuantan rupanya, adohai..

Ps: Berita baik kepada korang yang pernah beli buku secara on line, korang layak dapat diskaun jika sewa Woha Homestay di Kuantan. Harga asal RM150 semalam, tapi untuk korang yang pernah beli Buku Hamka Keretamayat, harga hanya RM110.

Jangan kata abang Kereta Mayat tak payung!

Woha!


(sila share pada kaki travel seluruh Malaysia, terima kasih)