Dec 30, 2011

Pepatah keretamayat?

(Mulakan azam tahun baru dengan ‘pepatah kereta mayat’ agar anda lebih dramatik dalam seni kehidupan-woha!)

Sempena orang melayu kita yang suka bercakap menggunakan ‘pepatah’ sebagai lambang bijaksana dan sempena Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Orang yang paling bijaksana adalah orang yang sentiasa mengingati mati.(Riwayat Ibnu Majah) maka, apa kata kita murnikan balik ‘pepatah melayu lama’ dan di ganti dengan ‘pepatah keretamayat’ yang menandungi unsur-unsur kematian agar kita menjadi lebih bijaksana ketika bermain dengan kata kata dalam mengharungi arus dunia yang penuh pancaroba ini. Chewah, klasiknya ayat!

Lepas ni jika korang berbicara, selain guna pepatah “langkah mayat saya dahulu” boleh juga guna pepetah pepatah versi kertemayat di bawah sebagai seni dihujung kata kata sebagai prosa pengembagan kebijaksanaan penguasaan bahasa masing masing.

******

PEPATAH KERETAMAYAT

1."Tak kan lari keretamayat di kejar."

(Bermaksud, tak perlu kita tergesa gesa dalam semua perkara, sabar itu sebahagian dari imam)

2. "Terdengar siren keretamayat, kereta sendiri di ketepikan"

(Bermaksud, Mendahului orang lain itu amalan yang mulia, inilah salah satu sifat ikram muslimin)

3."Tarik mayat sorong mayat"

(Bermaksud, jika saling tolong menolong, sangatlah mulia, fardu kifayah tu!)

4."Seperti mencurah air di badan mayat"

(Bermaksud, perbuatan yang tidak sia sia, kerana mencurah air di badan mayat mendapat pahala)

5."Mayat sama lebam, nasib akhirat lain lain"

(Bermaksud,jangan menilai orang dari rupanya)

6."Mayat berat sama di pikul, mayat ringan sama di jinjing"

(Bermaksud, saling kerja sama, jika pikul keranda, mayat berat ke ringan, tetap dapat upah kain tuala-merujuk adat melayu)

7."Jika takut melihat mayat, jangan berumah di tepi rumah mayat"

(Bermaksud, Jangan berani sangat, hati hati membaca blog keretamayat waktu pejabat)

8.”Mayat dah siap mandi, pahat keranda masih berbunyi”

(Bermaksud, kerja tak sempurna, macam makan nasik di rumah sendiri, tapi pinggan suruh bini basuh, tak malu ke?)

9. “Harapkan mayat, mayat makan tanah”

(Bermaksud, jangan mengharap pada orang yang tak boleh harap)

10. “Kain kapan sama putih, Tapi mayat lain-lain”

(Bermaksud, Jangan menilai dari luar, eh, macam dah ada pepetah ni tadi)

11. “Bagaikan mayat lupakan keretamayat”

(Bermaksud, orang yang sering lupakan jasa orang lain, nasib baik waris kau ada, boleh pakcik claim duit minyak)

12. “Indah keretamayat dari mayat”

(Bermaksud, don’t judge the car by the cover)

13. “Kerana mayat,kereta mayat dapat nama”

(Bermaksud, err, woha!)

14. “Air yang tenang jangan disangka tiada mayat”

(Bermaksud, jangan anggab semua benda tak de mudarat, belajarlah berenang walaupun anda di padang pasir, lebih lebih lagi jika hidup di zaman Nabi Nuh)

15. “Diam diam isteri Hamka keretamayat, tapi berisi”

(Bermaksud, ha ha ha)

16. “Berani kerana mayat, takut kerana keretamayat”

(Bermaksud, errr, aku tak paham pepetah ni)

17. “Di mana ada mayat, di situ ada keretamayat”

(Bermaksud, jangan berputus asa, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan,err, lorong mana jalan kubur? Pakcik dah sesat ni.)

18.“Sepandai pandai kamu semua melompat dan menari, akhirnya jatuh ke lubang kubur jua”

(Bermaksud, jangan sombong sangat hidup ni, nasihat salah sorang pencegah maksiat pendakwah dari dalam disco)

19 “Dimana tumpahnya barus kalau tak ke badan mayat”

(Bermaksud, kau pikirlah sendiri)

20. "Dua tiga mayat berlari, manakan sama mayat sendiri.."

(Bermaksud, eh? Ni mcam pantun, aku nak pepatah jer)

21. "bersakit-sakit dahulu bermayat-mayat kemudian"

(Bermaksud, kalau ada ubat, makan, kalau dah tade ubat, macam sakit AIDS tu, tak pahlah nak bela cicak tokek, mangarut semua tu!)

22. "Biar pecah mulut, jangan pecah perut mayat!"

(Bermaksud, kerja kena di segerakan, jika kita tak letak pemberat di perut mayat, boleh kembong tau!)

23." Alang alang menggali kubur, biar sampai ke hujung talkin."

(Bermaksud, buat kerja tu biar sampai habis, biar sampai malam ke tiga tahlil, untung kau buat rumah besar besar, selesa betul aku tahlil kat rumah korang)

24. “Di mana bumi dipijak, di situ mayat ditanam..”

(Bermaksud, jangan sia siakan peluang, ada tahah, kita buat wakaf kubur)

25. “Cubit peha kiri mayat, peha kanan mayat memang tak terasa.”

(Bermaksud, perbuatan yang sia sia, tapi jika kau cubit peha mayat, bukan lagi sia sia, berdosa sebab menginayai mayat)

26. “Bagaikan Hamka dengan keretamayat”

(Bermaksud, err, ni pun aku tak paham)

27. “Mayat terdongak di hulurkan bantal”

(Bermaksud, arhh, pakcik dah pening)

28. “Sediakan kereta mayat sebelum mayat”

(Bermaksud, arggh, lagi pening)

29. “Marahkan mayat, keretamayat di bakar!”

(Bermaksud, tak kan lah?.., sedih)

30. “Bagaimana mayat, begitulah kerandanya”

(Bermaksud, makan tu beringat, nanti dah gemok, keranda besar, aku cas mahal)

31. “Kau kunci mayatku dalam kerandamu”

(Bermaksud, eh, ni macam tajuk lagu lah pulak, hihi)

32. “Ku sangkakan hidup sampai ke petang, rupanya menjadi mayat di tengah hari”

(Bermaksud, arghh, pakcik dah bosan!!)

Ok, cukup sampai sini pelajaran kita hari ini, kalau korang ada pepetah versi keretamayat yang lebih best, boleh share di ruangan komen, jadikan diri anda bijaksana dengan sering mengintai mati, bak kata pepetah keretamayat: alang alang mencangkul tanah, biar dalam 7 kaki, alang alang mahu bercangkul, biar sampai ke lubang kubur, Woha!

Cukup sampai sini, tak perlu lebih cangkul dari lubang kubur kerana bertepuk tangan dengan mayat tak akan berbunyi. Akhir kata, "kalau sungguh mayat dah ada, keretamayat saya sediakan..." Woha!

SEKIAN.

Ps: Yang nipis itu Kapan, yang keras itu keranda, yang berat itu mayat, yang hensem itu Hamka keretamayat- woha! dan Selamat tahun baru.

Dec 22, 2011

Bagaimana didik anak?

( If you love your kids, love them enough to beat them so that they don't grow up to be idiots- Maddox. )

****

Soalan pembaca:

Salam and salutations

Saya cadangkan KeretaMayat tulis entry tips didik anak2 pulak. Isteri saya tengah mengandung. Tapi dia sekarang tengah HO, sangat limited masa untuk diri sendiri. Seharian dalam hospital saja. Jaga pesakit. Ada amalan yang susuai untuk didik anak? boleh share dengan kami, terima kasih.

Jawapan dari Hamka keretamayat.

Salam and solutions.

Anak aku masih kecik-kecik, yang sulung masih sekolah rendah, yang kecik masih berpampers, jadi nak tulis dari segi pengalaman belum sempurna, tapi aku nak tulis juga tip-tips perihal jaga anak setakat yang aku tahu. nota kepada diri sendiri.

1.Tolong bagi nama yang ringkas.

Aku pelik zaman sekarang, mak bapak suka benar menyusahkan masa depan si anak dengan bagi nama anak panjang nak mampus, kesian anak korang bila waktu nak isi borang, ruang kotak tak muat, waktu exam terkial kial nak tulis nama, lepas tu bila nak kahwin, terkebil kebil Tok Kadi dan calon menantu nak sebut nama anak yang panjang nak mampus.

“Aku nikahkan dikau, Tuan Abdul Ahmad Rais Said Altonfok Tonfok Tun Kiai Berahim Bin Ammad Fuad Zambri Mamawee Al Tompek dengan Siti Ainun Bariah Putri Gusti Ledang Amani Kudus Binti Tun Doctor Datok Tuah Syeid Haji Abdul Malik Karim Abdullah dengan mas kahwin.., hargahhh, putus nafas! Semput.. semput!”

Mana ada dalam islam suruh letak nama anak panjang panjang?, dalam islam ajar nama pendek pendek jer, contoh: Nuh, luth, Adam, Isa, Ali, Umar, dan lain lain, kan senang? Al quran tak nak ikut, habis tu nak ikut sape? puteri gunung ledang? Dah buang tebiat? Nak kena sumpah muntah darah? Bingai tak habis habis.

Nama anak perempuan aku sepatah jer, Najiha binti Hamka, habis cerita.., aku bagi nama anak aku ni bukan gabungkan nama nenek aku dan bini aku atau makanan kegemeran dan peristiwa, aku namakan nama anak aku najiha sebab waktu lahir, dalam TV ada drama bertajuk, “syair buat najiha”, lakonan Rita Rudani, aku memang minat Rita rudani waktu bujang dulu, jadi terus letak nama Najiha. Woha!

2.Kalau boleh, bagi nama anak yang unik

Nama unik, maksud aku namanya tak terlalu ramai yang guna, ini dari segi psikologi, anak akan cepat terkenal kerana orang akan mudah ingat nama beliau, dan cerahlah masa depan insyallah, serta mudahlah beliau untuk takluk dunia, macam nama Hitler.., he he,

Contoh nama aku, Hamka, kat sekolah, jarang sangat aku jumpa dengan orang nama Hamka, kalau jumpapun, tak hensem macam aku, aku tetap win- woha!, dan nama anak aku terkini, Hazkil, sempena Nama Nabi terdahulu yang sezaman nabi Ibrahim, setakat ni aku tak jumpa nama anak kawan aku bernama Hazkil, dan aku panggil dia dengan nama manja “K”.., mungkin bila besar esok, dia akan jadi Datok K, dapatlah aku menantu secantik Siti nurhaliza, dapatlah pakcik pergi konsert maharajalawak percuma –woha!

3.Jangan takutkan anak dengan hantu.

Mak bapak yang bodoh jer ajar anak takutkan hantu, tak de manfaat langsung ajar anak takutkan hantu. Sejak dari kecik lagi, aku dah bagitahu pada anak aku bahawa hantu itu tidak wujud, malahan, aku tak pernah cerita hantu pada anak aku dan larang siapa-siapa yang berdekatan dari menyebut-nyebut tentang hantu, dan jika ada hantu yang menjelma, siaplah aku kerjakan! Woha!

Aku juga ajar anak aku agar tidak takut kepada gelap, untuk itu aku buat ujian ‘seekers’ iaitu dengan meletakkan mainannya di bilik belakang, tutup semua lampu. Lepas tu aku duduk bahagian depan rumah dan arahkan anak aku, sorang sorang pergi ambil mainan dalam bilik belakang yang gelap, siapa yang berlari di kira gagal (kena pukul), siapa yang menjerit dan menangis juga di kira gagal.., (aku terajang) dan alhamdulillah mereka berjaya mencari mainan dalam rumah yang gelap (di bilik belakang pula tu) tanpa menjerit, menangis atau takut…

Maka senanglah aku tidur berasingan dengan anak anak aku, dan jimat bil letrik sebab anak aku memang suka tidur dalam gelap, kalau bukak lampu, mereka akan merayu agar di tutup, ok.., jimat letrik dan dapatlah aku beramaradana dengan isteriku tanpa perlu bimbang anak ternampak ‘toyol’. Woha!

4.Tak payah habiskan duit hantar anar anak belajar ilmu yang pelik pelik.

Ada orang habiskan duit beribu ringgit hantar anak anak belajar ilmu yang kononnya hebat untuk si anak waktu cuti sekolah dengan ilmu pelik seperti hafal sifir 78, menjawab soalan matematik menggunakan minda, teknik silang jari untuk sifir 46, teknik adiputra, vedic math, mental math dan lain lain, bagi aku semua tu buang duit, buang current, sebab zaman sekarang dah ada calculator, kesian anak hafal sifir 78 darab 36 dan berkira kira dalam kepala, selepas 10 minit tersenyum puas, anak orang lain dan siap 0.05 second tekan calculator.. kejayaan matematik bukan di ukur dari segi betapa cepat hafal sifir pelik pelik, tapi paham konsep, baik belajar kalkulus, Math engnenering, EMT dan lain lain.., ni satu contoh ilmu, ada banyak lagi, pikir sendiri.

5.Jadikan anak, hadiah yang paling dia suka adalah buku.

Kurangkan peluang hiburan, seperti peluang main geme, internet, atau astro, maka anak akan cuba cari hiburan dengan perkara lain, dan apabila si anak terhibur dengan membaca buku, maka insyAllah, cerahlah masa depan mereka.

6. Didik anak cara Sunnah.

Anak macam ‘sponge bob’, akan ‘menyerap’ semua kelakuan ibu bapa sebagai falsafah hidup, bapak yang solat di rumah, anak juga akan ikut solat di rumah walaupun bila besar jadi ustaz, bapak yang tak solat, anak jugak akan sama tak solat walaupun bila besar jadi pemimpin parti so call islamic. Maka, untuk didik anak cara sunnah, mak bapak dulu kena amalkan sunnah, mak bapak masuk tandas tak tutup kepala, anak akan ikut.., (aku ler ni..oh) mak bapak hantar nenek ke rumah orang tua, anak juga akan hantar korang ke sana,oh..

Jadi, jaga sunnah dalam diri korang, sebab si anak sedang perhatikan korang.., pernah member aku tegur lepas solat isyak pada satu malam,” eh, Hamka, kau tak ajar anak kau solat sunnat bakdiah dengan betul ke Hamka?, aku tengok dia solat satu rakaat jer..

Aku cakap, “anak aku tu solat witir..,” (macam bagus aku ni, pergi mampus!)

Secara ringkas, anak belajar dari pemerhatian, bermakna, jika kita ikut sunnah Nabi, maka senang anak nak ikut, jika kita KO, anakpun KO sama, (tertakluk pulak kepada kawan kawannya)

7.jika ada orang menegur kesalahan anak kita, ucapkanlah terima kasih

Ni penting!, jika ada orang marah atau denda anak kita kerana kesalahan anak-anak kita, janganlah jadi seperti ibu bapa yang bangang yang mana akan pertahankan anak mereka dan marah pulak kepada mereka yang cuba selamatkan masa depan anak kita..Kenapa Mak bapak jenis tu aku panggil bangang?!

Cuba tengok kat sekolah, ada budak nakal, cikgupun pukul sikit, tapi mak bapak yang bangang terus serang cikgu tu.., dan apa kesan pada anak, jadi bodoh sombong.., lepas tu cikgupun malas dah nak tegur anak mak bapak bangang, bila anak dah besar , dan jadi kurang ajar serta bodoh.., mak bapak pulak salahkan kerajaan, memang bangang!

Masa aku kecik, pernah ada jiran datang jumpa mak aku cakap aku ni nakal usik anak dia, mak aku terus ucap terima kasih, dan pukul aku depan jiran tu sampai jiran tu puas.., dan setiap kali ada orang mengadu kesalahan aku, itulah yang mak aku lakukan..

Tapi ada jugak jiran aku, bila mak aku mengadu anak dia nakal, dia marah pulak mak aku, katanya jangan sibuk jaga tepi kain orang, dan mak akupun dah tak mengadu lagi dengan jiran yang jenis sebgitu..

Sekarang, mak aku dan jiran aku tu pun dah arwah, dan aku tengok, anak jiran aku tu bila besar jadi penagih dadah.., (macam cerekarama, kan?)

Dan hari ini, aku tengok ramai mak bapak yang bila kita mengadu salah anak mereka, di makinya kita, tak boleh terima keturunannya buat silap konon, apa punya bangang?!

Jangan rosakkan masa depan anak anak kita, jika salah hukumlah.., dan jika ada orang lain mengadu, ucaplah terima kasih kerana dalam dunia ini, masih ada orang yang sayang pada anak-anak kita..

Korang tahu kenapa ramai mak bapak bangang dalam hal sebegini?

Ini adalah kerana sikap tak boleh dikritik, dan rasa diri betul dan sempurna, yang mana apabila ada orang mengkritik anak mereka, pada pandangan si bangang ini, seolah mengkritik diri mereka, aduhai.., anak buat salah, orang tegur, buat apa nak emosi, lebih baik betulkan anak sewaktu masih boleh dibetulkan..,

Aku tahu korang sayang pada anak korang, tapi cara korang tunjuk kasih sayang biarlah dengan cara yang betul, Lukman Nur Hakim yang bijaksana selalu pesan, “anak tidak dapat tidak perlu dihukum, seperti kebun perlukan air” atau pepetah melayu lama; “sayang anak, tangan tangankan..,” atau pepatah keretamayat.

“jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih”

8.Hidupkan suara Nabi di rumah.

Al quran dan Hadith bila dibacakan, akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pembaca dengan syarat pembaca faham apa yang di baca dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Kita rujuk kepada masyarakat Jahiliah di zaman nabi, masyarakat yang terkenal dengan kejahatan seperti bunuh anak perempuan hidup-hidup, minum arak dalam tengkorak berdarah, dan berjudi dengan membunuh wanita mengandung untuk teka jantina bayi.. serta lain lain maksiat..

Tapi bila mereka mendengar suara Nabi membaca Al quran dan hadith, maka satu cahaya nurani yang terang telah datang dan menerangi hati si pendengar sehingga meleleh air mata mereka keinsafan sehingga akhirnya mereka memeluk ugama islam dan bersolat tak jemu-jemu,

Maka kerana itulah para ulamak telah menggalakkan kita agar menghidupkan bacaan Hadith Nabi dirumah kerana apabila ‘Suara Nabi’ di dengarkan, maka ianya akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pendengar dengan syarat si pendengar faham apa yang di dengar dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Ilmu penting, kena belajar, tapi jika hati gelap.., maka takde kekuatan untuk amal ilmu kerana hati menjadi buta sehingga tidak nampak kelebihan dari perintah Allah...

Untuk itu, aku juga belajar-belajar menghidupkan ‘Suara Nabi’ (bacaan ta’alim) dirumahku pada setiap malam selepas isyak dan membacanya di hadapan anak dan isteri yang mana aku telah melihat hati mereka mulai terang dengan cahaya kerana mereka mulai menjadi isteri dan anak yang taat kepada Allah dan suami serta ayahnya..

Nikmat mana lagi yang lebih besar dari ditaati? Mana ada raja yang sanggup jadi Raja kepada rakyat yang tak nak taat?, mana korang sanggup jadi bos kepada pekerja yang asyik mogok..?, dan mana best jika jadi suami kepada anak dan isteri yang derhaka?

Best ke jadi Mak kepada Si Tanggang?

Maka kerana itulah kita kena hidupkan kembali “suara Nabi” dirumah kita agar cahaya Al quran dan hadith dapat menerangi isi hati kita.., bila hati dah ada cahaya, barulah kita dapat amal ilmu ugama kerana terbukti, ramai orang ada ilmu ugama tapi selamba buat maksiat dan selamba tak pergi masjid sebab hati mereka gelap.., dan bila aku tanya kawan kawan aku yang istiqamah buat baik dan istiqamah pergi masjid, apa rahsia mereka?

Jawapan mereka adalah mereka mendengar “suara Nabi” setiap hari bersama anak bini.., dan yang malas bersolat di masjid serta suka solat lengah-lengah, bila ditanya, ada tak majlis “suara Nabi” di rumah korang? Jawapannya takde.., sibuk layan TV anak beranak.., macam mana hati tak jadi gelap?(walaupun TV tu bercahaya dan bewarna warni)

Korang belilah kitab mutakhab Hadith karangan Maulana Yusof atau Fadhilat amal karangan Maulana Zakaria.., kumpul anak beranak, dan baca dengan gaya ustaz walaupun korang bukan ustaz, dan anak beranak kena dengar gaya pelajar walaupun mereka ustaz atau ustazah..

Baca hadith Nabi jika boleh ulang tiga kali.., tak perlu tafsir sebab dah ada tafsir kat bawah.., baca jer.., maka insyAllah.., ianya akan mengeluarkan satu cahaya yang boleh menerangi hati si pendengar dengan syarat si pendengar faham apa yang di dengar dan sanggup mendengar dengan penuh rendah diri...

Dan insyAllah, masyarakat jahilliyah yang bunuh anak hidup-hidup pun boleh jadi baik bila dengar ‘suara Nabi’.., apatah lagi anak anak kita yang tak pernah membunuh, kalau bunuhpun mungkin setakat bunuh cicak dan nyamuk.., apalah sangat..

9. Jangan tunggu 10 tahun baru nak pukul anak.

Percaya cakap aku, tak nak ulas bab ni.., anak aku belum 10 tahun lagi, dah kena pukul dah, pergi surau diam jer kat belakang, (macam riak aku ni..oh) tak macam budak budak lain yang buat bising kat belakang surau waktu solat, bapak pulak buat bodoh jer, bila tanya, kenapa tak larang anak buat bising, mereka cakap, tunggu 10 tahun baru boleh pukul.., apa ke bengap?! Memang Nabi suruh pukul anak tak solat bila umur 10 tahun, dan itu bab solat, bab lain, tak kan nak tunggu 10 tahun? Lagipun dalam islam tahun pendek, anak umur 8 ke 9 tahun kelendar masihi dah 10 tahun dah.., pukul jer anak tu, ada hadith, rumah yang di gantung rotan untuk mengajar anak, dapat pahala, tu gantung, kalau pulul lagi banyak pahala. dan tak perlu aku cerita tahap pukulan yang macam mana, aku tahu korang semua tak slow. Biar anak takut dan hormat sama kita waktu mereka kecik., cuba rujuk gambar di bawah:

Gambar di atas aku petik dari web maddox, dan aku kongsi nasihat beliau:"If you love your kids, love them enough to beat them so that they don't grow up to be idiots."

Jap lagi ada yang butthurt: “eh, Hamka, kenapa qoute ayat orang kapir?”

Yelah yelah, aku qoute kata kata Lukman al hakim, anak perlu dipukul seperti kebun perlu di airi... amacam puas hati?!

Ok, Aku rasa cukup sampai sini, anak aku dah menangis nak susu, pergi dulu, bancuh susu jap. Eh, rupanya anak aku menangis sebab si abang sulung yang usik? Mana rotan? Siap kau!!

( Babak seterusnya terpakasa di potong kerana terlalu ganas yang agak keterlaluan, juga ada gabungan dua atau lebih unsur ganas yang lain)

Sekian.

Ps: Anak ibarat kain putih, jangan tersilap conteng, nanti bila besar, andai korang berkulit putih, mereka akan menconteng arang ke muka mak bapak, dan andai korang hitam, mereka akan mencoteng muka mak bakak dengan kapur- woha!

Dec 15, 2011

Pencen umur 60 tahun?

(Khas buat semua kakitangan awam, mari mimum kopi sambil dengar taklimat percuma dari Pakcik driver keretamayat)

Sempena isu SBPA pekerja kerajaan, apa kat kita layan soalan dari salah sorang kakitangan kerajaan yang di rahsiakan pejabatnya.

Soalan pembaca:

Salam.

Terima kasih kerana membuat blog yang menjadi rujukan pertama kepada saya dalam semua perkara. Ni nak tanya, saya ni pekerja kerajaan, sekarang semua orang sibuk berbincang tentang isu kenaikkan gaji, pangkat, dan saraan. Saya nak tanya, mana lebih baik, ambil pencen 60 tahun, atau bersara awal? Sekarang kami di beri option untuk memilih, jika pilih skim baru, gaji naik, tapi kena bersara umur 60 tahun, sedey..., tapi jika pilih skim lama, bersara awal tapi gaji tak naik, ada tak pendangan islam tentang kaedah bersara?

Jawapan dari Keretamayat:

Gila kau jadikan aku rujukan pertama dalam semua perkara, aku sendiripun selalu merujuk kepada orang lain, dan kadang kadang aku merajuk macam orang tua bila bini aku enggan memakai baju tidur seksi yang aku jahit sendiri, dan itu cerita lain.

****

Bab bersara umur 60 tahun ni, pada pendapat aku, jika korang seronok dengan kerja korang, rasa bahagia, dan menunaikan kerja dengan penuh komitment serta sentiasa kreatif berinovasi, maka eloklah ambil skim pencen umur 60 tahun, sebab orang macam korang, (Baca: yang seronok dengan kerja, rasa bahagia, dan menunaikan kerja dengan penuh komitment serta sentiasa kreatif berinovasi,) SANGAT di perlukan dalam perkhidmatan awam, maka, jika kerajaan bagi skim penven umur 70 tahunpun, korang ambiklah.

Tapi jika korang bosan dengan kerja, pergi kerja lambat suruh kawan punch in, lepas tu buat kerja lembab nak mampus, selalu bermuka bosan, ponteng kerja tu selalu, mengular usah cakap, dan pergi kerja asyik bincang tentang isu kenaikkan gaji, pangkat, dan saraan tak sudah sudah..

Nasihat aku, korang tak payah ambik pencen umur 60 tahun, korang akan menyusahkan rakyat, ambil pencen awal pun tak payah, 40 tahun ke, 55 tahun ke, jangan!, aku nasihat, korang elok berhenti terus!

Buat bazir duit kerajaan jer bagi korang kerja, tapi pergi kerja, buat kerjanya sikit, tapi sibuk ‘mengeteh’ sambil bincang isu isu kenaikkan gaji, pangkat, dan saraan yang tak sudah sudah, buang current jer!

Henti Hentikanlah bincang isu yang tak boleh selesaikan masalah, bila korang bincang isu isu kenaikkan gaji, pangkat, dan saraan kat kedai kopi waktu ofis, bukannya boleh selesaikan masalah, orang bodoh jer bincang perkara yang tak boleh selesaikan masalah, sebab tu ada member aku, seorang usahawan yang berjaya, dan bila di tanya apa rahsia kejaaannya, salah satu yang dia kongsi adalah: jangan lepak dengan pekerja kerajaan yang bodoh di kedai kopi.

Siapa pekerja kerajaan yang bodoh? Mereka adalah orang yang selalu bincang isu isu kenaikkan gaji, pangkat, dan saraan dengan penuh semangat dan emosi, terutama di kedai kopi, tapi hasil perbincangan tu tak selesaikan masalah apa apapun, buat kering air liur jer bincang isu isu kenaikkan gaji, pangkat, dan saraan, sebab korang bukan bincang di peringkat cadangan, tapi bincang di peringkat ‘kedai kopi’. tak ke Bengong?!

Tak puas hati tentang gred?, naik pangkat?, dan pencen lambat?, elok berhenti terus, pergi bukak kedai kopi, dan berbincanglah perkara yang boleh selesaikan masalah seperti isu masjid kosong, isu Al quran jarang di baca atau isu ekonomi, seperti meluaskan networking, cari pasaran baru dan memantapkan produk. Faham?!

So, nasihat aku kepada semua kakitangan awam:

SUKAILAH KERJA ANDA, DAN JIKA TIDAK SUKA, CUBALAH UNTUK SUKA, DAN JIKA TIDAK SUKA JUGA, ELOKLAH BERSARA TERUS, KERANA, SESIAPA YANG SUKA DENGAN KERJA DIA, MAKA DIA TELAH BERSARA PADA HARI PERTAMA DIA BEKERJA.

(nota bagi pekerja kerajaan yang slow: ‘Bersara’ sebab seronok bekerja sehingga tak terasa bekerja, tapi rasa sedang bersara, tak paham lagi memang lembab, elok berhenti terus)

Jadi, bila korang dah ‘pencen’, tak payah risau lagi tentang bersara awal, bersara umur 60 tahun ke, 80 tahun ke, kerana korang sudah seronok dengan kerja, rasa bahagia, dan menunaikan kerja dengan penuh komitment serta sentiasa kreatif berinovasi, tahniah!

Pergi mampuslah dengan kawan kawan korang yang habiskan masa dikedai kopi waktu pejabat sambil bincang isu isu kenaikkan gaji, pangkat, dan saraan, mereka sebenarnya musuh Negara sebab bazirkan wang rakyat.

Akhir kata:

Please, tolong stop berbincang isu-isu yang tidak meningkatkan iman atau isu yang tidak boleh selesaikan masalah, Jadi, mulai esok, mulakan tajuk perbincangan ilmiah di kedai kopi dengan soalan:

“korang pernah baca blog keretamayat tak?”

Woha!

Ps: Jika aku pekerja kerajaan, aku akan ambik pencen paling maximum, jika bersara 80 tahun pun aku ambik, sebab aku memang akan suka dengan kerja aku, so aku dah ‘bersara’ dah, dan andai kata, aku rasa tension dengan ‘aktiviti bersara’, aku akan ambik cuti tanpa gaji untuk mengembara, atau berniaga, dan apabila dah penat mengembara atau berniaga, aku akan masuk pejabat balik, eh, silap?, aku akan ‘bersara’ balik. Hah!, mana kerusi roda pakcik?, nak pergi 'meeting' kat kedai kopi macam orang bersara jap, woha!

Dec 13, 2011

Dec 5, 2011

Kerja pun ibadat?

(Manusia itu boleh menjadi lebih hina dari binatang, dan lebih mulia dari malaikat, tertakluk kepada terma dan syarat: reboot entry 2006)

Korang pernah tak?, bila azan berkumandang, terus berhenti dari buat kerja dunia, dan galakkan kawan kawan yang lain untuk pergi solat secara berjemaah,

“Jom solat berjemaah!” ajak korang sambil tersenyum kepada kawan yang sedang duduk depan komputer,

Tapi kawan korang yang sedang perasan sibuk dengan urusan dunia, (sedang edit slide power point) dengan selamba menjawab:

“ kerja pun ibadat jugak!”

Lalu menceritakan hadith tentang jihad ekonomi, Nabi dulu berniaga, Abdul Rahman sabahat Nabi yang kaya dan sebagainya, Bla bla bla..

Maka korang yang cetek ugama, tak mampu nak jawab apa, sebab ada betul jugak hujjah kawan korang tu tentang “kerja juga satu Ibadat”, lalu tersengih-sengih menyambung kerja (buat slide power point) sambil melengahkan solat.

Jihad ekonomi kepala otak kau jika lengahkan solat!

Baik, memang benar, “kerja juga satu Ibadat”, dan tidak Allah jadikan manusia dan jin itu melainkan untuk tujuan beribadat,

Tapi ibadat ni ada beberapa TAHAP.

Meh sini aku cerita, boleh buat slide power point bab ni untuk kefahamam secara visual! Woha!

Baik, Ibadat ini terbahagi kepada empat TAHAP.

Tahap paling rendah adalah: Ibadat tahap BINATANG!

Korang kerja, cari makan, kahwin, beli rumah untuk berteduh, bersetubuh dan lain lain, itu semua IBADAT TAHAP BINATANG!

Semua benda tu binatang dah buat, tak perlulah korang nak bersaing dengan binatang untuk buat benda yang sama dengan binatang, lebih baik korang jadi binatang terus, raya korban boleh aku sembeleh, korang tu manusia, bukan lembu, dan memang betul lah kata korang, cari makan tu ibadat, tapi ibadat tahap binatang sahaja, sebagai manusia korang kena buat ibadat yang lebih tinggi dari binatang mampu buat, kita pergi kepada tahap seterusnya.

Tahap Ibadat yang lebih tinggi dari Ibadat tahap binatang tadi adalah: Ibadat tahap MALAIKAT!

Solat, baca Al quran, bertasbih, puasa, adalah termasuk Ibadat tahap MALAIKAT , binatang tak buat ibadat ni, Malaikat yang buat semua ni, Nabi pernah lihat malaikat rukuk, sejud, bertasbih dan membaca Al quran, jadi kita kena buat ibadat tahap malaikat ni, sebab binatang memang tak payah Solat, baca Al quran, bertasbih, puasa, dan lain lain sebab mereka tu binatang, bila lembu cari rezeki, sedang kunyah rumput, tiba tiba azan berkumandang, lembu tak payah sibuk sibuk nak berkumur untuk pergi ambik wudhu dan solat, tak payah!, tapi manusia, bila dah azan, seoelok eloknya, terus berhenti buat kerja dan pergi solat berjemaah, kecuali korang memang seekor lembu, makanlah rumput dari perut kedua korang, raya haji tahun depan, jadi Daging begedil lah korang sebab degil nak mampus!

Walaubagaimanapun, bila korang dah Solat, baca Al quran, bertasbih, puasa, dan lain lain yang setaraf dengan malaikat, tak boleh jugak sibuk nak beribadat tahap malaikat sahaja, sebab Allah dah buat malaikat untuk khas ibadat tahap tu, sebagai manusia, korang kena buat jauh lebih tinggi dari malaikat mampu buat, kita pergi kepada tahap seterusnya.

Tahap Ibadat yang lebih tinggi dari Ibadat Malaikat tadi adalah: Ibadat tahap KHALIFAH!

Hormat orang tua, muliakan orang alim, kasing sayang pada isteri dan anak, bersedekah, menolong orang susah, bantu orang miskin, tidak derhaka pada ibu bapa, menunaikan hak jiran, hak rakyat, hak pemimpin, respect each others dan lain lain, adalah termasuk Ibadat tahap KHALIFAH , Malaikat tak buat ibadat ni, pernah tengok malaikat tolong manusia punch card? Tak pernah!

Sama jugak, binatang pun tak buat ibadat tahap ni, pernah tengok lembu tolong kawan dia siapakan presentation slide power point? Tak pernah!!, manusia sahaja yang buat semua ni, inilah maksud, firman Tuhan: “tidak aku jadikan manusia, melainkan sebagai khalifah di atas muka bumi”.

Jadi, walaupun korang dah bagus beribadat tahap malaikat, sudah Solat, baca Al quran, bertasbih, puasa, dan lain lain, tapi jika akhlak korang teruk, boleh masuk neraka, tak kiralah betapa lebam dahi sujudpun, jika akhlak seperti hormat orang tua, muliakan orang alim, kasing sayang pada isteri dan anak, bersedekah, menolong orang susah, bantu orang miskin, tidak derhaka pada ibu bapa, menunaikan hak jiran, hak rakyat, hak pemimpin, respect each others dan lain lain tak korang pedulikan kerana sibuk beribadat tahap malaikat, tetap masuk neraka kerana dosa pada manusia lain dalam bab menunaikan hak.

Ok, korang dah faham, ibadat tahap binatang, tahap malaikat, dan tahap khalifah, sekarang aku nak cerita ibadat Tahap yang paling tinggi iaitu Ibadat Tahap Nabi!

Apa itu ibadat tahap Nabi?

Jawapan: Ajak manusia kepada Allah, dan cegah manusia daripada kesesatan.

Berdakwah, berjihad, mengajar ugama, bagi ceramah, bayan, dan lain lain, itu semua adalah ibadat Tahap nabi, bukan nak jadi Nabi, tapi nak beribadat macam Nabi, dan inilah tahap ibadat yang paling tinggi dalam semua ibadat. Ajak orang kapir masuk islam, dan ajak orang islam yang beriman kepada bertakwa! Ini ibadat tahap paling tinggi!

Aku bagi contoh, Ada sorang sahabat Nabi tengah buat rumah(ibadat tahap binatang) tiba tiba terdengar azan lalu berhenti untuk solat berjemaah(Ibadat tahap malaikat) walaupun hanya tinggal seketul batu sahaja lagi nak letak untuk siapkan rumah tu, lalu orang tegur, “kenapa tak siapkan, satu batu sahaja lagi…”. sahabat tadi tak marah(ibadat tahap khalifah) dan bagitahu pada orang itu: “aku takut nanti Allah tanya di akhirat mana yang kau lebih utamakan , Allah atau batu?”(ibadat tahap nabi:daqwah) dan ajak orang itu ke masjid…

Faham tak?

Contoh lain, Jika korang tengah bekerja, bisnes, cari duit, cari makan, tu ibadat tahap binatanglah, wajib kau cari rezeki untuk anak dan isteri. tapi bila dah dengar azan, wajiblah kau pergi masjid, tu ibadat tahap malaikat. Tinggalah dunia sekejap sebab kita kerja ni seolah hidup seribu tahun, maka bolehlah kita lengahkan kerja kita sebab ada 900 tahun lagi baki umur untuk siapkan kerja, tapi ibadat pula seperti mati esok hari, maka saya kena terus solat sebab takut mati esok tak sempat bertaubat, Alhamdulillah, murninya niat.

Dalam perjalanan korang ke masjid, tiba tiba ada orang lemas mintak tolong, tak tolong jadi mayatlah pulak, maka korang wajib tolong dia ,itu ibadat tahap khalifah, tinggalkan dulu solat berjemaah sebab ada ibadat yang lebih mustahak, ibadat tahap khalifah!,

Lepas dan selamatkan dia, kau dapati beliau adalah orang islam, dan confirm mamat tu tak solat lagi sebab lemas waktu azan, Hah! kau ajak dia sembahyang berjemaah sekali sama sama. Itulah ibadat tahap nabi.bukan capai tahap nabi ,ibadat tahap Nabi. Dakwah dia supaya solat secara berjamaah!

Jom solat berjemaah!

Kata aku kepada hamba Allah yang sedang siapkan slide power point.

Lalu beliaupun setuju dan kami ke masjid berdekatan dan mendapati diri kami telah masbuk.(tertinggal takbir pertama bersama imam)

“Errr, Masbuk ni Ibadat tahap apa Hamka?”

(alamak, apa jenis soalan ni.., susah nak jawab nih)

“Tengok jenis Masbuklah, jika Masbuk kerana urusan dunia, ni kira ibadat tahap separuh manusia separuh binatang!”

Tak paham!

“Maksud separuh manusia dan separuh binatang adalah, bila kau mati, mayat kau badan manusia tapi kepala babi!”

Woha!

Ps: Err, jangan serius sangat, Aku gurau jer bab mayat kepala babi tu, tapi jika korang segaja lengahkan solat, dengan alasan kerja pun ibadat jugak, sedangkan kerja tu tak urgent pun, korang memang ‘babi’!

Nov 30, 2011

2012 itu kiamat?

(Teka teki, apakah benda, lahir setahun sekali, tapi mempunyai 12 kemaluan?)

Maaflah sebab terpaksa tulis entry dengan tajuk sebodoh ini, terpaksa? Ya! Sebab aku nak selamatkan inbox email aku, almaklumlah, sejak aku tulis isu video arrivals dan konspirasi, sudah tiada langsung email bertanya soalan bodoh dalam inbox aku, maka bab kiamat tahun depan, TERPAKSA aku tulis..

Mula mula korang email..

“Abang Hamka, apa pendapat Abang Hamka tentang berita yang mengatakan kiamat bakal berlaku pada december 2012?”

Aku yang sedang bosan waktu tu, dan memandangkan email kau pendek benar, maka aku terus jawab.

“mengarut semua tu”

Tapi tak sampai 5 minit, sudah ada reply:

Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012... 1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini. Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur... Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj. ( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi ) Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu?

Bla bla bla.., panjang lagi email siap letak hadith untuk kuatkan hujjah. Malas nak qoute sebab takut korang jadi sama bosan macam aku...

Ulasan aku:

Tak salah kau nak percaya hari jummat depan atau december tahun depan akan berlaku kiamat lalu beramal ibadat dan berakhlak mulia seolah olah mati esok hari, bagus untuk kamu dan dunia!, tapi bila kau paksa orang lain percaya dengan bagi bukti sains dan hadith kononnya hari jummat depan atau december tahun depan akan berlaku kiamat sedangkan bukti sains di petik dari email Forward dan bukti hadith dipetik dari sumber yang tak jelas, itu yang bodoh!

Bengong!

Dulu dah ada orang tanya dekat FB dalam ruangan discussion, dan aku dah jawab kat situ, siapa siapa yang email dua tiga kali, bila aku rajin, aku akan bagi link FB tu, tapi sekarang, FB dah delete pulak ruang discussion, maka terpaksalah(terpaksa? Ya, sebab tak nak inbox email aku di hujani seolan bodoh ni lagi) terpaksalah aku jawab kat blog sebagai skema untuk soalan: .

APAKAH YANG BAKAL BERLAKU PADA DECEMBER 2012?

Jawapan.

Tak payah buang masa nak kaji bab ramalan ni, takde orang tahu masa depan dengan tepat melainkan Allah, rahsia tarikh lahir dan persolanliti masa depan, rahsia bulan lahir dan sikap masa depan, rahsia tahi lalat dan nasib masa depan, semua tu mengarut, walau canggih macam mana bunyinye, Numerologi ke apa ke jadah ke? Pergi mampus lah dengan orang yang percaya.

Korang tak rasa malu ke bila jumpa kawan dan bertanya dengan niat berlagak pandai tapi sebenarnya bodoh:

Contoh:

“eh, kau tahu tak, akhir tahun depan, kiamat?

Lalu bila kawan kau menafikan, terus kau berhujjah, Hah itulah kau, menurut satu sumber (Email forward, atau info FB sharing?), kiamat akan berlaku tahun depan, semua orang dah ‘like’ berita ni, kau jer tak tahu!

Kalau kau budak umur 15 tahun, ok ler, tapi, argghh, malas dah aku nak ulas, rasa bosan dan terlalu menghina kebijaksanaan aku pulak layan orang bodoh macam kau!

Mari sini, aku bagi ramalan tepat apa yang bakal berlaku pada hujung tahun 2012.

Pada akhir tahun depan, Kelendar 2013 akan laku. Tapi jangan beli kelendar lucah sebab kiamat sudah dekat..

Eh?!, aku dah terbagi jawapan untuk tagline, apakah benda, lahir setahun sekali, tapi mempunyai 12 kemaluan, jawapannya adalah: Kelendar lucah. Woha!

Sekian, tak lawak!

Ps: Dalam setiap jiwa, ada kiamat kecil, yang pasti berlaku bila bila masa.... please take note, dan sebab kau panggil aku abang, maka aku anggap kau budak umur 12 tahun, pergilah merajuk! Abang nak pergi cukur bulu kemaluan ketiak jap, woha!

Nov 23, 2011

Teman Tubuh?

(Di tulis pada waktu hujan lebat, musim tengkujuh dah tiba di pantai timur, lalu aku berkata kepada forever alone yang sentiada terlanjur dengan diri sendiri, bahawa di sini ada tip untuk anda dalam mencari teman tubuh..mudah mudahan)

Dahulu, aku juga seorang yang sepi tanpa teman hidup. Apa aku buat?

Terlanjur dengan diri sendiri?

Tidak! Sewaktu kesunyian melanda hati di malam hari, aku akan pergi keluar rumah, melihat ke arah langit, sambil memerhatikan ribuan bintang-bintang yang membuat ‘perasaanku terganggu’, lantas menambahkan lagi kesepian dalam diri ini seperti saf belakang masjid yang sentiasa kosong...

Setelah sekian lama menunggu teman hidup yang mungkin akan jatuh dari langit, tiba-tiba pada suatu malam, jam lebih kurang satu pagi, tiada pula kelihatan bintang beribu. Apa yang ada hanyalah langit hitam gelap tiada sempadan. Angin pula bertiup kencang. Secara tiba-tiba, hujan turun dengan lebatnya.

Aku tidak berlari masuk ke rumah sepetti kambing yang takut hujan, tapi aku terus membiarkan diriku dibasahi hujan lebat.

Kenapa aku biarkan diri ini kebasahan dalam hujan yang lebat bersama air mata?

Aku lakukan semua itu kerana aku teringat hadis Nabi yang mengatakan betapa makbulnya doa ketika hujan lebat.

"Berdoalah pada waktu mustajab doa iaitu; sewaktu pasukan tentera bertempur; waktu mendirikan solat dan ketika hujan turun." (HR Abu Daud)

Lantas aku terus berdoa dalam kebasahan hujan, memohon agar di kurniakan teman hidup atau dalam bahasa sains: teman tubuh!

“Ya Allah, berikan aku teman hidup dan berikan aku teman tubuh, agar aku dapat menyempurnakan agama-Mu dengan cara kekasih-kekasih-Mu memyempurnakannya.”

Lalu hujanpun bertambah lebat memakbulkan doa doa mereka yang beriman..

Alhamdulillah, akhirnya doaku makbul.

Buktinya?,

Kini, apabila hujan lebat pada waktu malam, terutama pada musim tengkujuh begini, aku tidak lagi perlu keluar rumah berdoa dalam hujan untuk mendapat teman tubuh, tetapi aku terperap dalam rumah sambil membaca doa untuk bersetubuh.

Woha!

P.S: Hati-hati ketika berdoa dalam hujan. Jangan anda keluar rumah sembarangan. Jika mati dipanah petir, penulis tidak bertanggungjawab.Woha!!!

Nov 14, 2011

Siapakah Da'e?

(ustaz adalah manusia yang termasuk dalam golongan terkenal dengan kesabaran, enrty ini bukan di tuju kepada semua ustaz, tapi di tuju kepada mereka yang mengaku ‘ustaz’, dengan soalan, adakah anda seorang Da’e?...)

Kepada korang yang jarang dengar ceramah ugama kerana rasa diri tu lambat lagi nak mati, lalu aku bertanya, siapakah Da’e? tentu korang ternganga tak tahu nak jawab sebab macam pernah dengar, tapi di mana ya?

Jadi hari ni , jika korang Berjaya baca entry ni sampai habis, maka korang akan dapat ilmu tentang istilah ‘da’e’, dan bolehlah berlagak hebat depan kawan kawan korang yang sama rasa diri tu lambat lagi nak mati, dengan pesanan: “walaupun kereta mayat itu penuh, bila kau mati, akan tetap ada ruang untukmu”..., chewah! Tak lawakpun.

Sebelum tu, aku nak bagitahu kepada mereka-mereka yang mengaku mereka adalah Da’e supaya jangan perasan lebih lebih sangat.., almaklumlah, aku dengar ramai orang islam mengaku mereka adalah Da’e, penyanyi nasyid cakap mereka Da’e, ketua usrah cakap mereka Da’e, peserta program khebah ibadat rehlah juga mengaku sebagai Da’e, pengutip derma ketika ceramah politik juga mengaku Da’e, peserta himpunan bersih juga mengaku mereka adalahDa’e, ustaz –ustaz juga mengaku mereka Da’e, pelakon filem bercorak ugama mengaku Da'e, penulis blog ala ala ustaz mengaku Da'e..

Jadi siapakah da’e yang sebenarnya?, jika korang semua mengaku korang adalah Da’e, maka sepatutnya ugama akan jadi maju, masjid penuh, maksiat kurang, orang kafir berbondong bondong masuk islam, ekomoni orang islam pegang sebab akhlak Da’e memang terpuji, dunia akan orang islam pegang sebab dah ramai orang menganut ugama islam..

Tapi dunia hari ini sebaliknya, ramai mengaku Da’e, tapi masjid kosong, maksiat banyak, orang murtad ramai, ekonomi orang kapir pegang, dan dunia di kuasai orang kapir sebab mereka lebih ramai, mana pergi mereka yang mengaku Da’e tadi? Apa korang buat kepada ugama sehingga mutu ugama hari ni jauh merosot berbanding zaman sababat Nabi, zaman Da’e sebenar.

Nabi Muhammad SAW adalah Da’e, dan sahabat sahabat Nabi adalah Da’e, maksud Da’e adalah orang yang memperjuangkan ugama.., di zaman mereka , masjid solat lima waktu penuh macam solat jummaat, maksiat jika ada orang buat zaman tu, mereka akan mengaku tanpa sempat polis pergi tangkap, orang kafir berbondong bondong masuk islam sehingga ada kaunter masuk islam dekat masjid macam kaunter zakat di bulan puasa, ekonomi, politik, dan dunia, orang islam yang pegang sebab orang kafir rasa hormat dan takut pada mereka..

Tapi hari ni sebaliknya, malas aku nak mengumpat, tapi ugama teruk hari ni sebab korang belum layak nak mengaku diri sebagai Da’e tapi dah perasan diri adalah Da’e sedangkan mutu ugama dalam diri, usahkan nak selamatkan orang lain di akhirat, selamatkan diri sendiri pun belum tentu. Isk!

Jadi, sebalum korang syok dengan gelaran Da’e, atau sebelum nak mengaku saya adalah DA’E, eloklah sedar diri bahawa korang tu teruk, tapi masih boleh di selamatkan. Insyallah.

Hari ni aku akan ajar, bagaimana nak jadi Da’e, dan sila dengar baik baik, sebab silibus ini takde kat Pondok menjaga poster atau Markaz tarbiah politik korang…

Da’e ni berbeza dengan guru ugama, yelah, Pejuang ugama sudah tentu tak sama dengan pengajar ugama, ye ye, orang yang ajar ugama juga pejuang ugama tapi Da’e ni lebih mendalam lagi, arghh susah nak terang!

Senang begini, jika korang tengok movie 'Hantu Kak Limah Balik Rumah', arahan Khalid mamat, mungkin filem tu ada moral, ada hiburan, yang mana semua tu datang dari idea Khalid mamat, dan Khalid mamat nampak berjaya..

Tapi tahukah korang, waktu Khalid mamat arah filem tu, mungkin dalam kepala beliau, mahu anda terhibur, puji beliau sambil ambik moral, serta bayar duit tiket wayang.., habis cerita..

Dan lepas korang balik tengok wayang, korang hanya tahu korang dah terhibur.., sambil tunggu pulak Hantu Kak Limah part 2 jika ada.

Bermakna di sini, Khalid Mamat hanya bagi hiburan dan ajar beberapa moral MELALUI filem, tapi tidak ajar bagaimana bagi hiburan dan ajar beberapa moral MELALUI KERUSI PENGARAH filem.

Faham tak? Argghh, susah pulak nak terang.

Senang macam nilah, jika kita pergi konsert Jom-heboh misalnya, dan ada beberapa penyanyi naik atas pentas., lalu menyanyi..

Dalam minda penyanyi tu, niat beliau adalah supaya pendengar terhibur, dapat duit konsert dan berharap pendengar dapat amal perkara baik dalam lirik lagu dan puji beliau, itu sahaja! takdepun dalam minda penyanyi tu supaya orang jadi macam dia, (nanti tak boleh cari makan pula) cukup orang suka dengar lagu dia, beli CD, pergi konsert.

Berbeza dengan rancangan Program realiti Mentol misalnya, yang mana ada artis ajar pulak artis lain supaya jadi macam dia..

Ha!!! nilah aku nak cerita tentang DA’e.

Da’e adalah orang yang berjuang untuk agama, dan tanda penjuang yang sejati adalah: mereka bentuk generasi pelapis!

Kebanyakkan ustaz-ustaz ceramah ugama hari ni, hanya satu hala, suruh pendengar terhibur sambil buat beberapa lawak, dapat elaun mengajar dan berharap pendengar dapat amal serta sampaikan, itu sahaja.

Bila ustaz tu cuti atau mati, waktu kuliah beliau akan kosong takde orang ganti sebab beliau hanya ajar ugama, bukan Da’e..! Faham tak?

Ustaz tu tak kumpul 10 orang ke pendengar terpilih dia untuk ajar dan training supaya jadi macam dia sekurang kurangnya (jika tak dapat jadi macam Nabi!) dan ganti beliau bila dah mati!

Patut Ustaz ada pelapis yang ajar ugama macam dia buat, bukan setakat ajar orang amal ugama,tapi ajar orang supaya jadi pejuang agama!

Tak lah bila beliau mati, susah susah pulak AJK masjid nak cari orang yang kelakar macam dia..

Tak percaya cuba tengok Ustaz XYZ, waktu ceramah beliau ramai orang dengar, sampai melimpah masjid, bila ditanya, kenapa suka sangat Ustaz XYZ, orang ramai menjawab, sebab beliau unik (cakap terangganu pekat) dan beliau kelakar..

Tapi jika beliau dah mati, dan ganti ustaz lain, walaupun subjek sama, bab Fekah, kurang pulak yang datang, kenapa, sebab ustaz baru tu tak kelakar! Woha!

Bermakna Ustaz XYZ baru ajar ugama, belum jadi Da’e, yang mana Da’e ni, akan bentuk pelapis untuk sambung kerja Nabi, bukan setakat jadikan korang Mad’u sahaja..,

(arhhh, ada pulak istilah Mad’u- kita cerita lain kali bab tu)

Jika ustaz ajar ugama sahaja, dan tidak menjadi Da’e, lepas ustaz tu mati, takde orang nak ganti, jika ada yang ganti, jumlah pendengar dah kurang, sebab ustaz sebelum tu ajar orang sambil buat lawak, datang ustaz baru pulak tak buat lawak, orang pun lari, Woha!

Note: korang ni pun sama jugak bengong pergi ceramah sebab lawak, orang pergi ceramah bukan sebab nak dengar lawak, orang nak ilmu, bukan nak jadi juri maharajalawak!

Sambung balik, Kat kampong aku, masa kecik, saf solat 3 baris, sekarang aku balik kampong, 4 orang jer solat berjemaah, kenapa jadi macam ni,? Kerana orang yang pergi solat dulu bukan Da’e, mereka hanya AMAL ugama, tapi tidak KEMBANGKAN ugama, tak buat pelapis.., bila mereka mati, ugamapun turut mati sebab mereka bukan DA’e.

Faham?!

Zaman Nabi, masa mula mula solat dekat kaabah, Abu jahal dan Abu sufian Nampak lalu cakap.

Lepas Nabi mati, matilah ugama ini, dah banyak orang bawak ugama baru, lepas mati, ugama beliaupun hilang..

Tapi tidak, Abu sufian sendiri melihat ugama berkembang, dan terus berkembang walaupun lepas Nabi dah wafat.

Kenapa?

Kerana Nabi adalah Da’e, apa bila beliau dakwah sahabat, belau bukan sahaja AJAR ugama, tapi jadikan sahabat sebagai PELAPIS.

Dalam hadith yang aku copy paste dari orang yang copy paste secara ringkas:

Abu Bakar ra tanya Nabi saw selepas masuk Islam; “Apa kerja aku?” Nabi saw bersabda lebih kurang maksud; “Apa yang kamu lihat saya buat, itulah yang kamu kena buat”. Abu Bakar ra faham maksud Nabi dan terus buat dakwah dan dapat mengislamkan 4 orang pada masa hari itu juga.

Inilah Da’e, yang mana bukan setakat AJAR ugama, tapi AJAR buat PELAPIS ugama waktu masih hidup lagi!.

Ustaz caramah hari ni, dekat isyak, tutup majlis dengan tasbih kafarah, dapat elaun, minggu depan datang lagi, bertahun tahun, ummat tak berubah, masjid masih kosong..

Tapi cuba ustaz tu lepas isyak kumpul beberapa pendengar terpilih, bagi mereka kerja, pantau mereka, ambil laporan, maka insyAllah jika ustaz tu mati, sepuluh orang lagi boleh ganti tempat ustaz tu sebab ada pelapis!

Itu yang Nabi sebagai Da’e buat, Nabi bagi kerja kepada sahabat, pantau mereka, dan ambil laporan serta betulkan mereka jika kerja mereka silap, contoh, masa Nabi ajar ugama kepada orang madinah yang pergi haji di mekkah, terus sahabat ni pergi kembangkan ugama di Madinah tanpa perlu Nabi ke sana, Madinah yang asal bukan Negara islam, bila Nabi hijrah, hampir separuh dah masuk islam.., sedangkan Nabi tak pergi ceramah pun kat sana, sebab Nabi buat pelapis ketika masih hidup.., Inilah hakikat Da’e.

Sebab tu aku tak suka pergi ceramah politik,. Sebab penceramah tu tak cakap: “Apa yang kamu lihat saya buat, itulah yang kamu kena buat” tapi penceramah tu suruh pangkah dia, beli akhbar parti dia, dan sertai tunjuk perasaan, serta sedekah waktu ceramah, dan sokong sahaja, yang lain, kerja glamour glamour, saya buat, anda jadi Mad'u sajer cukup....

Apa?, jadi mad’u sahaja..?, aku tak nak jadi mad’u, aku nak jadi Da’e! Aku tak nak sokong ugama sahaja, aku nak Dokong ugama!

Term Da’e adalah“Apa yang kamu lihat saya buat, itulah yang kamu kena buat” (Baca: Nabi Muhamamd SAW).”

Dalam politik, kau ceramah, kau sorang jelah dapat duit ceramah, kami ni tadah telinga sambil bayar ceramah kau jerlah sampai mati, sedangkan dalam islam, Hari ni Nabi jadi imam, tapi bila Nabi sakit, Abu Bakar pulak jadi Imam, hari ni Nabi berdakwah di Taif, dan esok, boleh juga sahabat Berdakwah di Madinah tanpa Nabi.., bukan kau jer yang pergi ceramah sana sini sambil kutip duit derma!

Simple,: “Apa yang kamu lihat saya buat, itulah yang kamu kena buat (Baca: Nabi Muhamamd SAW).”

Bukan ustaz buat kerja ustaz, mengajar, buat lawak dan dapat duit kopi, sedang kami hanya tadah telinga sambil hulur duit kopi, TAK!

Itu bukti ramai ustaz (bukan semua) yang belum jadi Da’e, sebab korang ajar ugama tanpa ajar PELAPIS ugama di waktu korang masih hidup.., apa lagi jika korang berebut nak slot ceramah sebab nak dapat elaun lebih, memang hampeh!

Dizaman Da’e, walaupun belum ada kitab ugama dicetak, kitab hikam belum ada, kitab tarikatpun belum ada, kitab sifat 20 masih belum dicipta, akhbar harakahpun takde, risalah lepas jummaat takde, blog dakwah takde, halaman web Islamic takde jugak, sekolah pondokpun takde, parti islam dan nasyid jugak tiada, tapi hari hari orang kapir masuk islam, Kenapa?

Kerana da’e ini adalah orang yang faham ugama, dengar azan menggigil takut kepada Allah, di mana setiap penjuru mereka pergi, orang akan tertarik kepada islam..

Tapi zaman ni, apa yang tak de, kitab ugama dicetak sudah setinggi gunung, akhbar dan majalah islamic bersepah, risalah lepas jummaat melayang layang, blog dakwah berlink link, halaman web Islamic penuh sesak, sekolah pondok bertingkat tingkat, parti so call islamic bukan main besar bendara berkibar, nasyid di radio tak henti henti, TV islamic pun ada, tapi bilangan orang kapir masuk islam tak macam zaman DA’e.., sikit bebenor, malahan zaman ni, orang murtad pulak ramai.., kenapa?

Kerana orang yang mengaku da’e pun belum faham ugama, dengar azan dari masjid tak ada rasa di panggil Allah, dan di mana setiap penjuru mereka pergi, orang makin benci pada ugama, aduh..

Jadi aku nasihat, kepada mereka yang mengaku Da’e, jangan ajar kami AMAL ugama sahaja, tapi ajarlah kami untuk MEMPERJUANGKAN ugama..

Jadikan kami pelapis ugama..

Kalau anda penyanyi nasyid dan mengaku Dae, tak payah pulak ajar aku menyanyi betulkan pitching macam rangcangan mentor tu, jangan slow sangat boleh tak?

Ni untuk ustaz, sebab mereka pewaris Nabi..

Jadi, Ustaz kena ajar kami jadi macam ustaz!

Tak Tak Tak!

Bukan ajar kami buat lawak merepek macam ustaz, atau ajar buat slide power point, tapi ajar kami buat kerja Nabi.

Betul betul punya kerja Nabi..

Tak dapat elaun pun tak pe.., janji ajar kami jadi Da’e..

Boleh UstaZ?!

Itupun jika 'Ustaz' seorang Da’e…

I rest my case.

Ps: aku juga bukan Da’e.., baru nak belajar-belajar, isk.., dan aku seru korang jadi Da’e dengan cara belajar kepada mereka yang berkata: *“Apa yang kamu lihat saya buat, itulah yang kamu kena buat.” InsyAllah...

Ps2: Aku tak kata salah ustaz mengajar ugama hari ni, aku cuma mahu ustaz serius mengajar pelapis ugama(bagi kerja dan pantau), bukan setakat berakhir kuliah dengan "wallahu'lam", harap tidak salah faham.

(siapa nak jadi driver keretamayat? Silalah angkat mayat-woha!)

*tertakluk kepada Sunnah Nabi sahaja.

Nov 4, 2011

Apa itu Perangkap hidup?

(Lagu latar entry ini: Upah Haji, Telah Tiba lagi, Menunaikan Ibadah, Orang yang dah mati,Kerjalah kuat-kuat, bila mati upah haji.. Kerjalah kuat-kuat, bila mati upah haji..Woha!)


Ok, aku perasan sibuk, tapi nak update blog jugak, maka buat kali kedua dalam sejarah blog keretamayat, aku jemput penceramah luar menghias nota kepada diri sendiri-enjoy!

Copy/paste dari blog Shahabudeen Jalil.

******

Memulakan Perniagaan Untuk Menjadi Bebas Adalah Perangkap Hidup

Terdapat sebuah cerita mengenai seorang pelancong dari Amerika dan nelayan di Mexico.

Sewaktu pelancong ini melawat sebuah pantai di Mexico, dia terlihat seorang nelayan yang balik dari laut dengan bot kecil beberapa ikan hasil tangkapannya pada hari itu. Lalu pelancong ini pun bertanya pada nelayan itu…

Pelancong : Ikan yang kamu bawa ini sangat bernilai dan mahal di negara saya. Berapa lama yang kamu ambil untuk dapatkan ikan ini ?

Nelayan : Sekejap saja.. dalam beberapa jam.

Pelancong : Beberapa jam ? jadi kenapa kamu tidak luangkan masa lebih banyak untuk menangkap lebih banyak ikan ini.

Nelayan : Saya rasa tidak perlu, tangkapan hari ini sudah memadai untuk saya dan keluarga saya hidup.

Pelancong : Jadi apa kamu buat dengan baki masa terluang yang ada ini ?

Nelayan : Biasanya saya akan luangkan masa bercakap dengan isteri, bermain dengan anak-anak saya, bersembang dengan rakan-rakan dan membaca buku.

Pelancong : Owh.. ruginya.. Saya adalah seorang ahli ekonomi dan mempunyai kelulusan dari universiti terkemuka dunia. Saya ada cadangan untuk kamu. Saya cadangkan kamu luangkan masa lebih banyak di laut dan dengan itu awak akan mendapat tangkapan yang banyak.

Nelayan : Apa saya akan buat dengan tangkapan yang banyak itu ?

Pelancong : Biarkan saya habiskan cerita. Selepas mendapat tangkapan yang banyak, awak boleh jual dan buat keuntungan yang banyak. Selepas itu awak boleh beli bot yang lebih besar dan menangkap ikan lebih banyak. Dengan jualan dan keuntungan itu nanti, awak boleh buka pejabat dan Bandar Mexico dan seterusnya di New York untuk mengendalikan perniagaan ini secara besar-besaran.

Nelayan : Berapa lama semua ini akan mengambil masa ?

Pelancong : Dalam 15-20 tahun.

Nelayan : Lepas itu ?

Pelancong : Hahaha.. lepas itu awak akan jadi jutawan dengan duit yang banyak.

Nelayan : Lepas itu ?

Pelancong : Awak masih tak faham. Lepas itu, awak boleh berpindah ke rumah di tepi laut, awak boleh berehat, awak boleh luangkan masa bersama isteri, main dengan anak-anak, lepak dengan rakan-rakan dan membaca buku sebanyak mana yang awak mahu.

Nelayan : Hmm… itulah yang saya lakukan sekarang.

Jika anda sama seperti kebanyakan orang yang baru hendak menceburi bidang perniagaan. Anda tentu mempunyai pandangan indah mengenai perniagaan. Di mana anda akan merasa anda bebas untuk melakukan apa saja, tidak ada orang yang akan menegur kerja anda, anda boleh buat apa saja yang anda suka tanpa mengira masa.

Tidak salah untuk anda bermimpi begini, namun ini adalah sesuatu yang tidak selari dengan realiti perniagaan yang sebenar.

Apabila anda berada dalam dunia perniagaan, anda mula menyedari bahawa anda akan dikritik oleh pelbagai jenis pelanggan, anda akan berlari kesana dan kesini semata-mata untuk temujanji yang telah ditetapkan, anda perlu berjaga malam untuk menyiapkan kerja dan banyak lagi kekangan lain.

Sewaktu melalui saat ini, perniagaan bukan lagi syurga yang anda idamkan selama ini.

Anda bekerja dengan mengorbankan segalanya semata-mata untuk bahagia pada masa hadapan. Namun ‘masa hadapan’ ini tidak muncul-muncul.

Ramai orang yang terperangkap dalam situasi sebegini bukan setahun dua, malah ada yang sampai berpuluh tahun. Mereka bekerja keras untuk kebahagiaan masa depan yang tidak kunjung tiba.

Kita berfikir bahawa kekayaan boleh membawa kebahagiaan. Ini adalah satu kepercayaan yang salah. Kekayaan mungkin akan menjadikan kualiti hidup anda lebih tinggi tetapi tidak semestinya ia boleh membawa kebahagiaan. Kita boleh lihat ramai artis-artis yang menjadi kaya dalam sekelip masa dan kelihatan sangat bahagia. Selepas umur menjadi semakin tua, mereka menjadi tidak bahagia kerana mereka mula kehilangan apa yang mereka pernah ada.

Jadi apa sebenarnya kaedah yang betul ?

Kaedah yang betul adalah anda tidak perlu mengorbankan kebahagiaan yang anda sedia miliki sekarang. Wujudkan perniagaan yang membolehkan anda kekal dalam kebahagian yang anda miliki dan buang pemikiran bahawa anda perlu mengorbankan kebahagiaan untuk mengejar kebahagiaan masa hadapan.

Perniagaan yang membuatkan anda bahagia adalah lebih bermakna berbanding perniagaan yang akan menjadikan hidup anda tidak bahagia. Anda tidak akan merasa kerja keras yang anda lakukan ini kerana anda melakukannya dengan bahagia.

Tidak ada guna anda masuk dalam kubur dengan harta bertimbun jika hidup anda tidak bermakna.

Nikmati setiap saat dalam hidup anda.

sekian, terima kasih

Shahabudeen Jalil

*****

End copy/paste:

Ps: gambar di ambil di daerah kuantan pada suatu petang, takde apa apa simbolik, tapi ada astro tu!! Woha!

(Upah Haji, Telah Tiba lagi, Menunaikan Ibadah, Orang yang dah mati,Kerjalah kuat-kuat, bila mati upah haji.. Kerjalah kuat-kuat, bila mati upah haji..Woha!)

Oct 31, 2011

Perlu ke sambung belajar?

(ketika orang ramai perasan sibuk dengan berkongsi ayat ayat power Steve Jobs yang sudah jadi mayat, apa kata aku berkongsi ayat ayat power dari orang yang belum jadi mayat)

Soalan pembaca terpilih minggu ini.

*****

Salam.

Kepada keretamayat, aku spm tahun lepas dan dapat 8A.

Tapi masalah aku sekarang, aku langsung tiada semangat untuk sambung belajar, aku nak dekatkan diri dengan ugama dan aku sangat bersemangat untuk berniaga, aku rasa dah tak perlu belajar tinggi tinggi sangat, lagipun aku tak nak kerja makan gaji, aku mahu kerja sendiri, tak mahu kerja bawah orang macam orang tua aku, aku mahu berniaga sendiri kerana akan ada banyak masa dan guna masa untuk ibadat, ramai orang yang aku kenal, kaya tanpa masuk Universitipun, Steve jobs pun berhenti belajar dan berniaga hingga jadi kaya raya, sekarang aku dah bergaduh dengan parents, mereka suruh aku sambung belajar tapi aku tak ada semangat, salahkah aku jika tak mahu sambung belajar, dan dekatkan diri dengan ugama serta berniaga?. Aku rasa tak salah, apa nasihat abang, tolong jawab segara.

******

Keretamayat said...

Dik, umur 18 tahun bukanlah umur yang sesuai untuk bergaduh dengan parent, juga bukan umur yang sesuai untuk ber falsafah tentang kehidupan, lagi lagi jika adik ada akaun FB dan suka add orang yang tak kenal lalu sharing info tah apa apa, lagi lagilah tak sesuai nak bercakap tentang faksafah hidup..

Adik tak nak belajar sebab stave jobs berhenti sekolah dan berniaga lalu jadi kaya raya? Kelakar! Nilah masalah manusia, nampak benda yang depan mata jer, macam kes mereka yang taksub dengan parti XYZ sebab dalam parti tu ada ulamak X, lalu yakin parti tu betul sebab ada ulamak X, apa kau ingat ulamak X tu pergi belajar ugama sorang sorang? Lepas habis belajar terus madrasah tutup? Mana pergi class mate ulamak X yang ribu ribu lagi? Mana pergi junior dan senior ulamak X, kenapa mereka semua tak sertai parti XYZ, ni yang kita tak nampak..

Sama macam kes orang berhenti sekolah dan berniaga lalu jadi kaya raya, kitapun nak berhenti sekolah jugak, sedangkan ada ribu ribu lagi orang yang berhenti sekolah dan jadi pengemis, tapi kita tak nampak sebab mereka ramai yang duduk dalam penjara!

Jadi dik, nasihat aku, pergilah sambung belajar, habis belajar nanti, barulah mula berniaga..

Bab steve jobs pengasas Aple berhenti belajar tu dan jadi kaya, biar abang konsi satu info yang gempak! (sila right click untuk full page)

Apple's Rise to Number 1
[Source: Online MBA]

Siapa Mark Zuckerberg yang lebih kaya dalam umur yang jauh lebih muda dari Steve Jobs?

Beliau adalah penuntut UNIVERSITI Harvard.

Kata President Summers dalam Facebook movie.

“Harvard undergraduates believe that inventing a job is better than finding a job.”

Umur mamat ni baru 27 tahun, dan itu fakta tahun lepas, tahun ini, 2011, hartanya sudah bernilai $17.5 billion! Steve Jobs punya harta waktu matipun tak sampai separuh harta mamat ni..

Aku bukan nak agungkan si kapir ini, aku nak ambik moral bahawa:

WAKTU MUDA ELOKLAH BELAJAR!

Saidina Umar sahabat Nabi ada pesan, supaya didik anak sesuai dengan zaman, jadi zaman sekarang, belajar bukan sebab kerjaya semata mata, It is about learning in order to live well. Sesuai dengan zaman! Faham..

Jadi moral aku di sini..

Waktu muda eloklah belajar!

Kenapa kena belajar waktu muda? Sebab bila kita belajar, otak yang letih berfikir akan cepat lapar dan dahaga, lalu kita tak pelik malam-malam di mana mana Universitipun kedai makan buka 24 jam sebab budak budak study sentiasa lapar dan dahaga lalu hilangkan stress dengan cara pekena teh tarik serta roti canai..

Jadi dik.., jika adik tak dengar nasihat abang, dan bila tua baru menyesal, dan baru terfikir nak sambung belajar, lalu masuk universiti yang buat programm belajar secara part time untuk orang dewasa, abang takut waktu adik penat study kelak, lalu keluar malam malam pekena teh tarik dan roti canai untuk hilangkan stress.., tapi sebab adik dah tua, kena kencing manis pula! Hari konvo tak dapat datang sebab kaki sebelah dah kena potong-woha!

Bahaya tu dik! Jadi nasihat abang, belajarlah waktu muda, dalam kelas jika mengantuk, boleh makan gula gula.., tapi jika adik belajar waktu dah tua, lalu mengantuk, tak boleh makan pulak gula gula, sebab kencing manis, kan dah rugi.., andai kata adik waktu tua tak ada kencing manis, tapi sambung belajar dalam kelas orang tua dan rasa mengantuk, lalu ‘psst pstt’ kawan kawan dalam kelas mintak gula gula untuk hilangkan mengantuk, tapi sebab dalam kelas ramai orang tua, mereka bukan bagi gula gula, tapi pil kencing manis!

Woha!

I rest my case.

Ps: Belajarlah dari dalam buaian sehingga ke kerusi belakang keretamayat..: )

Oct 19, 2011

Surat kepada Syiah?

(93.76 peratus entry ini adalah kisah benar dan selebihnya adalah kisah tipu, terutama watak Apek jual basikal itu, sila guna common sense)

Dulu aku ada tulis sepucuk Surat kepada Encik Bi, yang kononnya mewakili kefahaman Wahabi, yang mana akhirnya, dari ruang komen dan email, aku dapat ramai respon positif sambil ucap terima kasih, siap ada orang bukan malaysia yang baca guna google translate dan faham katanya lalu folow up suruh aku tulis surat kepada Encik Ah yang mewakili kefahaman Syiah pula.

Aku bukan tak nak tulis surat kepada Ah seperti yang dijanjikan di hujung entry wahabi itu, tapi aku tangguh tulis surat kepada Syiah, kerana aku tak ada kawan yang mengikut fahaman syiah, Eh, bukan ke cina jual basikal hujung simpang rumah aku yang ada adik comel tu namanya Ah ke? Mungkin aku boleh Tanya dia tentang syiah? Woha!

Arghh, dah nak start mengarut, kat mana tadi?

Sambung balik, Aku tangguh tulis surat kepada Syiah, kerana aku tak ada kawan yang mengikut fahaman syiah, malahan aku tak pernah berjumpa, bermuzakarah, atau berdebat dengan mereka, lalu aku tanya kawan kawan kepada kawan kawan aku, siapa yang mazhab syiah?, mari sini kita bermuzakarah, tapi takde sorangpun kawan aku atau kawan kawan kepada kawan kawan aku yang mengaku syiah, malahan kawan cina yang bernama Ah pun mereka takde, jadi tak dapatlah aku nak jumpa, nak bincang dan tanya sendiri, sebab aku tak nak tulis satu isu tanpa kaji secara live..

Namun, dalam email, facebook, dan komen blog, yang terlalu banyak folow up suruh aku tulis surat kepada syiah, maka aku tulis jugaklah hari ni.., sebab bila dah ramai sangat yang follow up hingga cecah ratus ratus orang suruh tulis, maka aku terpaksalah tulis, (gaya blogger yang perasan popular dan perasan sibuk, hu hu..)

Jadi aku nak mintak maaf terlebih dahulu sekiranya surat aku kepada syiah di bawah, tidak setepat fakta dalam surat kepada wahabi kerana surat kepada wahabi sebelum ini ditulis selepas bermuzakarah dengan orang yang mengaku wahabi, tapi surat kepada syiah ini akan ditulis tanpa sempat bermuzakarah dengan mana mana puak syiah, segala kekurangan dan kelemahan isi surat itu nanti, salahkan kerajaan jika korang pro pembakang, atau korang boleh salahkan freemasom atau yahudi untuk kesan yang lebih dramatik, lantak koranglah!

Namun, sebelum aku mulakan tulis surat itu, aku sebenarnya telah rujuk kepada beberapa Buznama, juga ustaz, serta ulamak dan masyarakat satu Malaysia yang berada di sekitar kehidupan aku tentang pendapat mereka mengenai puak puak Syiah.

Aku ringkaskan di sini.

Mengikut Buznama yang bukan syiah, katanya pada aku, “syiah adalah mazhab yang cuba di setarafkan dengan 4 mazhab besar, seperti Mazhab Syafee, Hambali, Maliki dan lain-lain, tapi mazhab syiah tidak boleh di setarafkan dengan Mazhab tersebut kerana mazhab syiah itu terlalu menyimpang dari ajaran islam, perkara ini terjadi kerana syiah berasal dari parti politik penyokong saidina Ali yang taksub lalu menukar gerakan kepartian kepada satu ajaran ugama secara revolusi yang cuba disetarafkan tapi ulamak sunnah 4 mazhab sepakat menolak kerana mereka tidak selari dengan sunnah waljamamah terutama bab mengkafirkan sahabat dan memalsukan hadith..”

Aku garu garu kepala dan mencebik bibir mengeluarkan bunyi mmmmmm...., kita rujuk ustaz lain pula.

Menurut Buznama dari parti PAS pula berkata: “Syiah ada yang sesat, dan ada yang tidak sesat, yang tidak sesat adalah ajaran Syiah Jaafariah, dan saya suka pemimpin syiah dari iran yang bernama Ahmadinejad, namun, Fatwa terkini dari Majlis Fatwa, Syiah tersebut juga diharamkan di Malaysia".

Aku urut urut janggut..

Cuba Tanya kawan aku yang baru balik dari berdakwah dari luar negara pulak?,

"Esh!, susah nak dakwah orang syiah ni, bila Nampak rumah yang ada bendera hitam, kita tak boleh berdakwah macam kita berdakwah sama sunnah wal jammah empat mazhab tu, tapi kena guna pendekatan cara lain sebab kita di mata mereka, sesat dan kafir!"

Aku garu garu tulang belakang dengan cara menggeser di tiang surau, lalu bertanya kepada seorang Ustaz yang pernah masuk TV9 (aku tak nak letak namanya di sini kerana tak mahu kemuliaannya tercemar akibat kehinaan aku), kata ustaz tu kepada aku,:

“Hamka, Syiah ini sesat, tapi bukan kafir, sebab jika mereka kafir sudah tentu ulamak Mekkah akan haramkan mereka buat haji ke Mekah kerana orang kafir haram pijak tanah suci, tapi puak syiah juga diberi kouta ke tanah suci, bermakna mereka tidak kafir cuma sesat sahaja..”

Sruupp, bunyi aku hirup teh tarik, lalu menyedut maklumat yang aku dapat dari spy aku di sebuah gerai makan:,

“Syiah ni sesat hamka, kerana mereka telah mengkafirkan ramai sahabat Nabi termasuk khalifah Abu Bakar, Umar serta Usman, bila sahabat nabi dah kafir, mereka sebenarnya ‘menghina ‘ nabi secara tidak langsung kerana seolah olah nabi tak pandai ‘berkawan’.”

Aku curi curi korek hidung, ketika ustaz yang sokong Umno pulak berkata:

“Syiah ni pandai berdebat Hamka, dan sasaran mereka bukan semua orang macam Tabligh buat, tapi sasaran mereka adalah golongan intelektual dan profesional sebab puak puak ni akan terkesan dengan logic, cerita sejarah dan fakta auta.., sebab tu ramai yang ikut syiah ni golongan terpelajar. Dulu rasanya pernah Dr M suruh guna ISA tangkap puak syiah, entahlah?”

Aku menggaru cuping telinga yang tidak gatal, lalu Buznama yang pakai tali leher pula berkata:

“Puak syiah ni susah nak jumpa kat sini Hamka, sebab mereka amalkan Taqiyah, macam orang munafiz zaman nabi yang sembunyikan kemunafikan mereka dan zahirkan islam, orang syiah mereka mengzahirkan yang mereka ni ahli sunnah wal jamaah, tapi dalam hati sebenarnya syiah, bagi mereka ini adalah tidak salah dan dipanggil sebagai Taqiyah...”

Ohhh, patutlah susah jumpa, jika depan kita mereka tak mengaku syiah, tak hina sahabat, tapi belakang kita, lembut maggee dari gigi.., hampeh!

Aku tersedak bila dengar doktor berkata:

“Ada pelajar universti XXX mengadu sakit faraj kerana banyak bersetubuh, nak kita dia ni amal seks bebas, pakai purdah, bila usul punya usul, ternyata perempuan tu ikut mazhab syiah yang kahwin secara mutaah, kahwin satu malam, bersetubuh, cerai dan kahwin pulak.., takut saya jika anak perempuan saya jadi macam tu..”

Biar betul mereka ni, bisik aku dalam hati..

“Makcik tak tahu apa benda syiah tu, kuih ke? Makcik jual cengkodok dan apa yang ada ni jer, kuih syiah makcik tak jual!”

Takpelah makcik, sajer Tanya, bungkus cengkodok tu seringgit ye?

“Shii-ah! Apa itu?, gua talak tau woo, itu shu shi, makanan jepun, gua tahulah, eh, lu tolaklah ini basikal gua beli Rm 50 ringgit, mau ka?"

“Apek, ini basikal, lu pajak kedai lu punya pun belum mampu beli wooo.., woha!

Argggh, apa kejadah Tanya makcik jual goreng pisang dan apek kedai basikal mengenai syiah, lalu aku buat kajian sendiri melalui bahan bacaan pula..

*******

Aku baca, aku angguk, aku baca, aku angguk, aku baca aku angguk..,

15 minit kemudian.. aku buat kesimpulan:-,

Syiah ni sesat, sebab sebahagian besar pengikut mereka kafirkan sebahagian utama sahabat Nabi termasuk Saidina Abu bakar, Umar, usman dan lain lain, malahan mereka kata, abu bakar dan Umar adalah berhala khuraish. Esh esh esh..,

Bila dah kafirkan sahabat nabi, maka semua hadith dari sahabat Nabi yang mereka kafirkan itu telah ditolak oleh mereka, malahan hadith isteri nabi, Aisyahpun mereka tolak, lalu terbukalah fatwa kaum kera untuk benarkan ibadat sesat mereka sebab dah banyak hadith di tolak, maka mereka akan guna hadith rekaan atau pendapat songsang dalam membenarkan ibadat pelik mereka..

Contoh,

1.Melukakan badan pada 10 muharam di hari perayaan karbala, mana ada dalam ajaran islam tetak badan dengan parang, atau libas dengan rantai? Ada hadith kisah ummat terdahulu yang lukakan badan dan mendapat ganjaran 1000 bulan, lalu Nabi cerita itu ummat dulu, ummat sekarang, diberi malam qadar sebagai hadiah, maka tak perlu lukakan badan untuk masuk shurga, kalau nak lukakan badan jugak, aku cadang lebih baik pakat pakat pergi hospital derma darah, mungkin boleh masuk shurga jika ikhlas derma darah.

2.Kalimah Syahadah mereka telah berubah, mereka tambah nama Saidina Ali.., aku tak pernah dengar, tapi itu yang aku dengar dari mereka yang pernah dengar, kata mereka, azanpun mereka sebut nama saidina Ali, ni dah taksub tahap melampau gaban, apa? Jap, ulang lagi sekali? Malaikat jibril tersilap hantar wahyu kepada Muhammad?, sepatutnya saidina Ali jadi Nabi? Pengsang!

3. Ziarah kubur ahli bait dapat pahala terutama kubur saidina hussain cucu Nabi, dah takde kerja ke?

4. Boleh solat jamak dalam semua keadaaan dengan selamba, wow!, kata Buznama syiah, jika pergi pasar malampun kita boleh jamak magrib dan isyak, wow, solat jamak memang nafsu suka, cuba rujuk hadith ni: Nabi bersabda: Siapa mengumpul dua solat tanpa keuzuran(kecuali musafir atau kecemasan) sesungguhnya dia telah tiba ke salah satu pintu dosa besar(hadith riwayat imam Hakim, perawi hadrat Abdullah bin Abbas.) Eh jap, syiah dah kafirkan sebahagian besar sahabat dan ulamak ulamak, bacalah hadith apa apapun, jika bukan dari imam suci mereka, tentu mereka tolak...

5. Selamba menghina isteri-isteri nabi Muhammad S.A.W, ada yang menuduh isteri nabi berzina, aduhai, jika orang hina isteri kita, dah tentu kita terkena tempias, sebab tak pandai jaga bini, bila orang dah hina isteri nabi, sudah tentu Nabi Muhammad terkena tempiasnya, jadi siapa lagi Nabi Muhammad SAW di mata mereka? Patutlah ada di kalangan mereka yang mengatakan darjat Ali lebih tinggi dari Nabi?.., boleh pulak lagu tu?

6. Syiah yakin bahawa imam mereka adalah maksum iaitu terpelihara daripada dosa kecil dan besar dari peringkat kanak-kanak hinggalah meninggal dunia, kedudukan mereka sama seperti nabi-nabi. Sebab itu hadith dari imam mereka akan diterima bulat bulat dan hadith dari sebahagian sahabat ditolak sebab sahabat tak matsum.. bayangkan betapa punahnya pemahaman ini?

7. Nikah mutaah yang ala ala free sex, telah diharamkan oleh Nabi dan ditegaskan oleh saidina Umar, tapi sebahagian ramai puak syiah anggap hadith tu palsu, dan bagi yang yakin hadith tu betul pula anggap manusa (baca: Nabi) tidak boleh haramkan perintah Allah, sekali Allah suruh, maka Allah tak akan tarik balik kata mereka..., pulak?!

7.Namun orang syiah juga dilaporkan sangat bagus terutama bab melayan tetamu. Wallahu’lam..

Ok, dah cukuplah akan fakta serba ringkas yang dapat aku kumpul tentang mazhab syiah, maaf sebab fakta tersebut di ambil bukan dari puak syiah, jika puak syiah ada bukti bahawa fakta aku itu salah, boleh pergi edit dekat Wikipedia bahasa melayu kerana sebahagian faktanya aku ambik kat situ..

Baik, dah cukup maklumat, bolehlah aku tulis surat kepada Ah.

SURAT KEPADA AH.

AH..Apa khabar lu di sana, gua di sini sihat, Cuma batuk batuk kecil akibat terhidu asap ubat nyamuk..

Cuaca di sana bagaimana?

Cuaca disini kadang kadang mendung, kadang kadang hujan yang membuatkan angin yang bertiup kencang dari arah timur laut selaju 40 hingga 50 kilometer sejam (Kmsj) lalu laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter yang amat merbahaya kepada bot-bot kecil.

Arggh, lupakan itu Ah..

Tujuan gua menulis surat ini adalah bukan kerana gua mahu jual basikal,tapi

Gua tahu lu ada adik perempuan banyak cantik,

Boleh tak gua nak kahwin mutaah dengan adik lu?.

Lepas puas bersetubuh, gua habiskan kontrak.

Jangan bimbang, gua akan jamak solat sebelum jimak,

Maka ada banyak masa untuk jimak sebab solat sudah jamak,woha!

Adik lu mesti suka,

Tolong ya Ah, gua cinta sama adik lu..

Sekian -

pecah kaca pecah gelas, adik lu memang class!,

EDIT: Aku tak jadi hantar surat kepada Ah di atas sebab bini aku sudah mengamuk, dia cekik leher aku, dan gigit bulu kening aku, marah benar bila aku bergurau bab kahwin mutaah dengan amoi cina adik kepada Ah atau Ah seng apek jual basikal, katanya hak perempuan akan jadi hina jika mutaah dibenarkan, jap jap jap.., abang bukan nak kahwin mutaah sayang oii.., , abang nak ajak adik Ah, masuk islam, mutaah tu untuk puak syiah, abang nak berbesan dengan Ah yang jual basikal tu jer yang oii, dah lah tu gigit bulu kening abang, senget nanti, tak hendsome pula!

w0ha!

Dah dah dah! Hentikan cerita tentang surat kepada Ah seng, kerana aku gagal mengimbangi antara realiti dan fantasi, memang hampeh..

Akhir kata: aku rasa tak payah tulis surat kepada puak Syiah ni, buang masa jer karang surat panjang panjang, hantar SMS cukup. Maka aku tukar entry ini :

SMS kepada syiah.

Text:

“Ah, baik U bertaubat jika mahu jumpa Ali di shurga, Kirim salam adik U.”

End.

ps: Sekian entry, SMS kepada syiah, tak perlu reply sms ini, sebab inbox telefon aku dah penuh.. replylah SMS ini dengan bertaubat kembali ke jalan Sunnah wal jamma'ah. Amin..