Jun 15, 2016

Say no to MLM?

(oleh sebab ada member dah terkena, pakcik up balik isu ini, semoga member member lain tak terkena, pesan pakcik: Tak salah jadi kaya, yang penting jangan menipu-adohai.)

Ada kawan jumpa ajak minum.

Ok. Minum apa salahnya?

Dah jumpa, rupanya nak ajak melabur dalam MLM.

Beli lot tanam kurma, RM3500 satu lot, setiap bulan dapat 500 selama setahun bersamaan RM6000.

Wow, banyak tu!

Tapi aku cakap tak nak!

Kenapa?

Aku tak nak melabur dalam bisnes yang aku tak boleh kawal, berserah tunggu wang masuk ni dah macam judi, jika nasib baik, untung, jika korang lari, rugi.

Dia pun cerita pendapatan dia puluh ribu, harta dah banyak banyak Qarun, kerja hanya cari orang dan dapat bonus, bisnes cara Piramid, lagi ramai orang daftar masuk, lagi untung, hanya tunggu duit masuk.

Aku cakap tak nak. full stop!

Lepas tu dia suruh aku iklan dalam FB Hamka keretamayat, nak bagi RM300 untuk iklan.

Ok, aku ada ambik iklan di FB, RM50 sahaja, tapi (setakat ini) ada tiga produk yang aku tak akan iklan.

  1. MLM, cari orang guna system pyramid dan untung atas duit orang bawah cari downline, hell no!
  2. Produk kesihatan, macam pil ajaib, gelang ajaib, selimut ajaib, penapis air ajaib, no way!!
  3. Produk haram, macam Produk Seks, arak, dadah dan lain lain-hell no!


Dia marah aku, tuduh melayu tak nak bantu melayu, melayu dengki, dan berapa sangat aku dapat dengan menulis?.

Aku ulang,

Dia marah aku, TUDUH MELAYU TAK NAK BANTU MELAYU, dan aku adalah MELAYU DENGKI!

Tiga bulan kemudian.

Bisnes dia maju, orang yang melabur RM3500 dapat untung RM6000? Hampir 100% untung, lalu datang sifat tamak, pelabor lama keluar semua duit simpanan, masuk melabur balik sambi, ajak pelbaor baru jadi bertuah macam dia, lalu ada yang melabur RM50k, RM100k, RM200k, dan makin bertambah hingga Rm sejuta!

Lantas, Berita si kawan ini sudah kaya dah tersebar, kereta baru, rumah baru, belanja makan, beli tanah, dan makin ramai orang datang melabur.

Tiba tiba, dua bulan kemudian. sebelum Ramadhan baru ni.

Datuk bisnes MLM jual lot Kurma, dah lari, dia sebagai ejen kena kejar oleh downline, ada yang ugut nak pukul, ada yang ugut nak bunuh, dan sudah hilang entah ke mana? Dengar kata dah masuk penjara.

Masih terngiang di telinga aku,: melayu tak nak bantu melayu, melayu dengki!

Aku syukur sebab tak masuk, dan syukur sebab berjaya pengaruhi orang yang rapat supaya tak masuk skim cepat kaya.

Yang dah masuk, aku tengok memang merana, duit simpanan habis lesap, terduduk menangis tak berlagu.

So, ini pesanan melayu nak bantu melayu.

Jika ada orang ajak melabur skim PIRAMID nak jadi cepat kaya BANYAK HARTA.

Ingatlah! PIRAMID itu FIRAUN yang punya. BANYAK HARTA, QARUNyang punya!

Kedua duanya mati masuk NERAKA!

Take note!


Ps: Sila baca Page Say no to MLM dan Psedoscince watch serta Azizi Ali, mereka semua pakar, dan penjelasan mereka sangat masuk akal. I rest my case!

5 comments:

cinta said...

Dulu ada member nk pnjam 10k utk mlm yg agk kontroversi jgk dulu n i said no. Kwn baik. Mmg tau dia kecik ati. Tp ats dasar nk tlg kwn i hv to say no.

Skrg ada pulak yg pkai nama sahabat nk bg nmpak islamik.

Btw nk tambah sumber yg bagus utk pnjelasan psl perniagaan di sini

http://nurfauzibassar.blogspot.my/?m=1

Anonymous said...

ayat last tu terbaik! deep!

Abu Abdurrahman said...

BARU AKU TAU, HANG ADE JUAL LOT IKLAN @ FB KERETA MAYAT....

Abu Abdurrahman said...

BERAPA LAMA IKLAN BOLEH TAHAN DLM FB KERETA MAYAT = RM50 ???

hamka said...

cinta: wah wah wah..

Abu Abdurahman: rm 50 dulu berbaloi, zaman sebelum FB buat robot GB yang kontrol post kita, sekarang kena rm 50 7 hari, hanya satu negeri Fb akan cover, nak lebih kena cas, lagi, huhu