Mar 21, 2017

Hak asasi untuk Gay?

(gadis cantik dan binatang)

Ada orang tanya isu gay dalam filem Beauty And The Beast diharamkan di Malaysia, apa kata abang keretamayat?

Dalam bab ini sama macam kes jakim itu hari yang buat syarat nama produk sensitif perlu di tukar jika nak jual di Malaysia, maka dalam isu filem ini, syarat untuk tayang kena buang babak gay.

Aku sebagai penulis buku Almond London dan Gay setuju sangat babak gay di buang dalam filem tersebut.

“alahai cik keretamayat, gay pun ada perasaan, kenapa layan gay macam ni?”

Habis tu, orang straight tak ada perasaan? Allah larang benda benda macam ni, apa korang tak fikir perasaan kami bila benda begini di dedahkan pada kanak kanak sebagai tak salah?

“watak Salleh dalam upin ipin tak salah pulak?”

WatakSalleh tu lelaki lembut, bukan gay, ramai jer lelaki lembut kahwin dapat anak, masalah dalam filem tu, pengarah dia yang mengaku watak tu gay dan mahu sebarkan agenda gay dalam filem kartun, malahan dah jadi sejarah pertama Disney dalam kartun ada watak gay.

“Filem ganas bunuh bunuh boleh pulak?”

Ganas ni pun kena tapis, watak jahat yang ganas kena hukum akhir cerita, itu semua tahu, tapi jika buat filem gay lepas tu kena bala, tak salah lah, masalah di Hollywood sekarang, penulisnya dah ramai yang gay dan sebarkan agenda ‘gay tak salah’ dalam filem, tu yang anugerah Oscar baru ni menang filem gay, jadi babak “gay tak salah” untuk kanak-kanak itu yang salah.

“filem melayu ada babak rogol lepas pulak?”

Itulah masalahnya, dosa semalam yang diabaikan tidak bermakna dosa lain tak salah, dua dua salah, lagi salah jika filem melayu untuk kanak kanak ada babak rogol, harap tak ada lah, dan jika ada kena ada moral iaitu perogol kena tangkap polis ke, mati kena sambar petir ke, dan babak rogol tu tak perlu detailpun, guna Bahasa pun dah cukup, arghh, ni dah sembang tentang teknik perfileman, lari tajuk ni, huhuhu.

“bukan dalam islam tak boleh buat hubungan seks dengan binatang? Kenapa isu ni tak timbul pulak?”

Cerita ni macam kisah sumpah orang minyak, lelaki binatang dan gadis cantik, tapi jika betul ada babak seks dengan binatang memang kena tapislah.

"teruknya penapisan filem malaysia, bukan ada seks gay pun.."

Yang saya tahu, Malaysia tak haramkan fiem itu pun, suruh buang babak gay sahaja, tapi Disney yang enggan maka takdelah teruk sangat Malaysia ni, ada negara dengar cerita haramkan terus, dan setahu saya, filem Sumpahan orang minyak P ramlee pun kena buang babak menangis dekat kubur, ada sebab lah tu.

“tapi gay ni hak asasi manusia”

Okey, mari kita cerita tentang hak asasi manusia, berkenaan gay ini, Allah dah larang dalam Al quran tak perlu promosi dan sokong pun, Allah dah laknat kaum ni sampai jadi laut mati, tapi Allah tak terus turun azab, Allah hantar Nabi luth berdakwah siang dan malam, sampai tahap mereka kepung rumah Nabi luth nak cederakan Nabi, baru Allah turukann azab, bermakna Allah bagi peluang bertaubat dalam tempoh yang panjang, ITULAH HAK ASASI MANUSIA, di beri peluang bertaubat, bukan peluang sebar maksiat.


Sekian.

Mar 17, 2017

Hamka nak ajar tulis Buku?

(Korang nak sangat menulis dan ada buku sendiri tapi tak tahu cara?, atau tak ada semangat? baca ni !)

Korang tahu tak, kenapa orang Eropah lebih maju? Sebab rakyat mereka rajin tulis buku.

Tak percaya?

Cuba tengok cerita hantu mat saleh, bila ada masalah mereka pergi perpustakaan, dan kat sana ada buku cara cara bunuh hantu.

Kadang cerita tu zaman dulu, malam malam pakai pelita, tapi masih pergi perpustakaan untuk rujuk buku, contoh cerita serigala jadian, dalam perpustakan di zaman itu, ada cara bunuh serigala iaitu guna senjata dibuat dari perak, dalam buku rujukan tu siap ada gambar lagi rupa seriga atau vampire dan sebagainya.

Dah tengok filem Twilight?, Bella Swan bila ada masalah, beliau pun pergi rujuk buku bertajuk Quileute legends yang cerita tentang asal usul puntianak, tapi cuba tengok cerita Hantu kita bila ada masalah, ada nak rujuk buku?, biasanya jumpa bomoh, dan bomoh pulak tak rujuk buku jugak, bomoh tu baca jampi dan minta korang cari ayam hitam.

Jadi, kepada korang yang ada pengalaman tangkap hantu, sila tulis buku, dokumentasikan elok elok, dan korang yang lain, tak kira apa bidang kemahiran korang, ambiklah masa untuk mendokumentasikan ilmu korang, mungkin tak menarik, tapi akan datang, ilmu yang bermanfaat tetap memberi pahala dalam kubur, walau mayat telah lama di mamah ulat. Andai korang mahu mengerti.

Tak tahu tulis buku sebab tak dapat A  Bahasa melayu dalam SPM?

Korang tahu tak Hamka Keretamayat SPM tak kredit Bahasa melayu, tapi boleh jer beliau tulis buku laku giler sampai dah ada 10 judul tajuk pelbagai cerita, ada kisah dajjal, kisah cinta, kisah rumah tangga, kisah agama dan terkini dah tulis kisah hantu, ha ha!.

Yang penting, korang Jangan takut salah tulis, sebab jika takut salah tulis, nanti tak ada orang tahu salah anda dan matilah anda bersama ilmu yang salah. Tulislah supaya orang boleh tegur salah kita, atau kita boleh tegur salah orang atau paling kurangpun tegur salah diri sendiri, tertakluk pada mana mana yang tak salah-woha!

Ok, jika korang berminat nak belajar tulis buku dan terbit buku (sebab hidup terlalu singkat untuk tidak menulis). Boleh datang bengkel menulis yang Hamka dan Khairi Tajuddin akan adakan pada 25 March ini (sabtu 9 pagi) di Kuala Terengganu. Hamka ni jarang rajinkan diri jumpa orang untuk kongsi ilmu secara live, sebab beliau seorang pemalu, tapi sekali sekala beliau sanggup tebalkan muka untuk ajar korang tulis buku tebal tebal.

Jadi sila TAG dan shared kawan kawan korang. Jom kita terlibat dalam satu event yang mungkin mengubah perjalanan dan pandangan korang pada dunia dan akhirat.

Whatsapp segera ke 019 4702839 / 0199117163 untuk sertai bengkel dan dapat Percuma 3 ebook bernilai RM50 berjudul DARI IDEA MENJADI DUIT. DAFTAR SEGERA dengan Whatsapp 0194702839.


Salam woha dari dekat!